Styrk kundeloyaliteten og sælg mere
Loyale kunder overses tit i virksomheders arbejde for at skaffe nye kunder. Og det er så ærgerligt.
For loyale kunder er en rigtig god forretning. De
- bekræfter os i, at det er attraktivt at være kunder hos os
- er effektive ambassadører
- køber igen og igen og igen
Derfor undrer jeg mig tit over, hvorfor virksomheder fokuserer så lidt på de loyale kunder.
Det er så meget lettere at lave mersalg til eksisterende kunder end at skulle ud og finde nogen nye. Og mersalg og krydssalg* = service og ikke anmassende manipulation, som mange desværre tænker.
Kunden har ikke din viden. Og derfor ved han ikke, hvad han også kan få brug for.
Når mine webfolk selv er opmærksomme på, at jeg med fordel kan optimere noget på min hjemmeside bliver jeg så taknemmelig, ligesådan når personalet på cafeen spørger, om jeg vil have en kop kaffe mere.
Så du kan sagtens øge dit mersalg ved at arbejde mere strategisk med det i dit salgsarbejde og samtidig få endnu mere loyale kunder.
Spar salgstræning og salgskurser. Og fokuser på det, der virker.
*Forskellen på mersalg og krydssalg er, at mersalg = mere af det, kunden alligevel ville købe. Krydssalg er at sælge noget, kunden ikke havde planer om at købe eller vidste, at han havde brug for.
Skriv kundeloyalitet ind i din forretningsplan
Hvis du overvejer at styrke relationen til dine kunder med loyalitetsprogrammer, kundeklubber, VIP-arrangementer eller lignende, skal du have helt styr på din kundeanalyse, så du ved, hvem din drømmekunde er.
Lav en kort virksomhedsanalyse:
- Hvad er du særligt god til?
- Hvilke typer kunder
- kan du skabe de bedste resultater for?
- kan du bedst lide at arbejde sammen med?
- vil betale det, du koster?
Brug eventuelt et spørgeskema til din kundesegmentering: Hvem er dine mest loyale kunder? Eller hvem der kan blive det, hvis du justerer din kundeservice efter netop deres behov?
Hvad enten vi taler onlinemarkedsføring som email markedsføring og blogindlæg eller kundeoplevelser og personligt fremmøde, skal vi jo vide, hvem vi allerhelst vil have som kunder.
Du kan arbejde med din kundeloyalitet på mange måder, når du ved, om dine gode kunder sætter mest pris på, at du
- kommer personligt forbi med en julegave
- tagger dem på sociale medier og deler deres aktiviteter, når det er relevant
- henviser nye kunder til dem
- sender relevante artikler eller andet materiale til dem
- giver dem mængderabat
Sådan arbejder jeg med kundeloyalitet – Kopier gerne
Mine klippekort er nøglen i min virksomhed, og her belønner jeg de mest loyale kunder. Jo flere timer de køber, jo bedre pris får de. Og kortene er fleksible. Hvert klip regnes per påbegyndte kvarter, og kunderne vælger selv, om de vil bruge deres klippekort på rådgivning eller på, at jeg skriver for dem. Eller en kombination.
Når jeg fastholder kunderne med klippekort, er det ikke kun fordi, jeg har en økonomisk interesse i at beholde dem som kunder. Men også fordi at kunderne opnår det bedste resultat med et længere forløb. Og det er jo i alle parters interesse.
Derfor fokuserer jeg altid på, hvordan jeg kan gøre klippekortene endnu mere interessante, når jeg arbejder med min egen forretningsudvikling.
Har du brug for sparring om, hvordan du kan tænke kundeloyalitet og relationsmarkedsføring ind i din kommunikationsstrategi, så ring gerne 27 12 11 14. Jeg giver altid et kvarters gratis telefonrådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før.