Tror du heller ikke, at andre kan skrive for dig?

Fordi du tænker: ”Det er jo meget vigtigt, at mine kunder kan se min faglighed og alle de teknikker, jeg bruger i mit arbejde, for ellers kan de jo ikke se, at jeg er god.”

Den tanke kan koste dig dyrt.

For tekster med mange faglige detaljer og fagord kan let forårsage, at dine kunder netop lader være med at købe. For de har sjældent brug for at kende ret mange detaljer i din måde at arbejde på. Oftest er det udbyttet af dit arbejde og dine faglige kompetencer, de køber ind på.
Samtidig betyder detaljerne ofte, at du ligefrem mister kunderne.

For detaljerne gør, at du ikke kommunikerer i kundens sprog, hvilket er det allervigtigste, når du vil sælge. Uanset om du taler med dine kunder, eller du skriver til dem.

Derfor betyder tungt fagsprog ofte, at kunden

  • har svært ved at forstå, hvad han vil få ud af at samarbejde med dig
  • ikke kan gennemskue, hvordan samarbejdet vil foregå
  • skal koncentrere sig meget for at prøve at forstå dig
  • med rette frygter, at I misforstår hinanden undervejs

 

Men de konsekvenser for kunden – og salget – er ikke den eneste ulempe ved de fagligt tunge tekster.

En anden ulempe er, at de, der skriver tunge salgstekster, sjældent har fået den rette undervisning i at skrive – helt generelt. For havde de det, ville de skrive anderledes.

Derfor er der en risiko for, at de heller ikke har lært, hvordan de eksempelvis skriver til Google, eller hvad der er særlig vigtigt, når de skriver nyhedsbreve. Og det betyder, at teksterne hverken sælger eller bliver fundet af Google. Især er det med Google problematisk, for der går som regel flere måneder, før de finder ud af, at teksterne er skrevet forkert. Og al den tid er tabt. Både i forhold til Google og kunderne.

Du kan selvfølgelig have mange gode grunde til at ville skrive selv. I så fald kan jeg hjælpe dig med det, så du skriver med mig som sparringspartner. En model, mange af mine kunder har stor succes med.

Der er også en anden vej

Jeg kan skrive for dig.

Så behøver du ikke sætte dig ind i, hvordan du skriver de forskellige tekster, og du vil sikkert blive overrasket over, hvor mange forskellige emner, jeg har skrevet om gennem tiden. Blandt andet håndtering af medicin, stress og IT. Det sidste kommer jeg tilbage til lige om lidt.

Uanset hvem jeg skriver for, begynder jeg med at interviewe kunden, præcis som da jeg arbejdede som journalist. Her finder jeg ud af, hvem målgruppen er, og hvad de forskellige ydelser består af. Herefter afstemmer jeg helt præcist med kunden, hvad målgruppen har brug for at vide om ydelsen for at kunne tage stilling til et muligt køb.

Og der er rigtig mange detaljer, han ikke har brug for at vide for at tage stilling til det. Detaljer, som det ofte vil være svært for dig selv at undlade, fordi du er så meget inde i dit emne.

Herefter skriver jeg. Og ja, eftersom jeg hverken er læge eller IT-konsulent, er det ikke altid, at jeg rammer 100 % rigtigt, når jeg skriver. Men faktuelle fejl i et word-dokument er heldigvis noget af det letteste at justere efterfølgende.

“Jeg tænker, at det ligefrem var en fordel, at Majbritt ikke havde den tekniske forståelse, for hun skrev kun, hvad der var relevant for målgruppen. Havde jeg skrevet selv, var teksterne blevet meget mere tekniske. Og mange af mine kunder er jo ikke lige så specialiserede som jeg selv.”

Svenne Krap
I
ndehaver og udvikler, Kracon ApS

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER