Som selvstændig har du sikkert flere gange stået i en af de her situationer:

  • Du har leveret det, du havde aftalt med kunden. Alligevel bliver han ved med at påpege småting, han gerne vil have ændret. Og før du har set dig om, har han faktisk fået så mange små ting – ekstra – at det skulle have kostet flere tusinde kroner. Som du ikke får betaling for, fordi hver en småting er så lille, at den ikke er umagen værd at lave en ny aftale for. I bedste ”salami-stil”

 

  • Du skal hjælpe en kunde med at løse en opgave, men skal kontinuerligt minde ham om den del, der ligger på hans skrivebord. Til sidst går projektet måske helt i stå, og undervejs er du usikker på, hvornår du kan tillade dig at sende en regning, for det ser desværre ikke ud som om, at I bliver færdige overhovedet

 

  • Du har aftalt et telefonmøde med kunden klokken 10.00 og har booket resten af dagen til at udføre opgaven. Men klokken 10.00 er han der enten ikke, eller også spørger han, om I ikke kan udskyde jeres aftale, fordi der er kommet noget i vejen

 

  • Flere af dine kunder er så vant til din gode service, at du ofte føler, at de nærmest kalkulerer med din fleksibilitet, når de kommer med opgaver i sidste øjeblik. Opgaver I kun bliver færdige med til tiden, fordi du netop giver så høj en fleksibilitet, at du føler dig misbrugt

 

  • Du kommer til at tage en masse små opgaver ind, der er så små, at det at indgå selve aftalen og fakturerer faktisk tager længere tid, end du bruger på selve opgaven

 

Og du tænker måske:

“Hvordan kan det være sådan?”
“Hvordan skal jeg kunne drive en fornuftig forretning på de præmisser?”
“Hvorfor er der ingen, der respekterer min arbejdstid?”

Og svarene er:

“Det skal ikke være sådan.”
“Du kan ikke drive en fornuftig forretning på den måde.”
“Og der er ingen, der respekterer din arbejdstid, fordi du er for flink. Og bliver ved med at finde dig i, at de behandler dig på den måde.”

Derfor skal du lære at sætte grænser

shutterstock_72368845For jo bedre du skitserer, hvad du vil være med til, jo større er sandsynligheden for, at det ikke er dig, der bliver rykket rundt med. Men en anden, der ikke har markeret sine grænser. Endnu.

Jeg havde på et tidspunkt en kunde, der gerne ville aflyse et rådgivningsmøde med et par timers varsel. På grund af noget, hun definerede som akut. Men da jeg sagde, at det jo desværre ville betyde, at hun mistede det rådgivningsmøde, hun havde betalt for, kunne hun godt gennemføre rådgivningsmødet alligevel. Enten var det akutte på mirakuløs vist blevet løst, eller også havde hun aflyst en anden aftale. Med en, der ikke havde sikret sig så godt mod sene afbud, som jeg havde.

I samme boldgade er der en tendens til, at de akutte opgaver kun lander hos dem, der ikke tager ekstra for at smide, hvad de har i hænderne. Hos os andre er der en større bevidsthed om at planlægge opgaveflowet lidt grundigere. Så vi kan gå i gang med opgaverne, før de bliver akutte. Udover at det gør det nemmere for dig at planlægge, når I er i god tid, er der også meget større sandsynlighed for, at resultatet bliver godt på den måde.

Der er en lang række problemer forbundet med, at du ikke får sat grænser.

På den måde bliver det radikalt sværere for dig at tjene penge. Og samtidig sker der også det, at du vænner dig så meget til at blive kastet rundt i manegen af kunder og samarbejdspartnere, at du helt holder op med at tænke, at der er noget galt. Og derfor kommer du til at bære mønstret med dig, så folk også fremover kommer til at forvente meget mere af dig, end du selv mener, er rimeligt.

Hvis du føler, at du tit står model til alt for meget, er det helt sikkert korrekt. For jeg ved, hvilke typer situationer, jeg har hjulpet selvstændige med at sætte grænser for: Store opgaver, der aflyses på dagen, konsulenter, der bliver bedt om at ”ringe tjenester hjem” til kunden, eller selvstændige der bruger flere måneder på at få kunden til at betale regningen. Vel at mærke uden kunden selv kan se, at det vidst ikke er helt i orden.

Det at sætte grænser er ikke kun en disciplin, der hører til i afdelingen for personlig udvikling.

Det er også en helt basal evne, du er nødt til at mestre, for at kunne blive ved med at drive din forretning.

Og ja, vi mister kunder ved at sætte grænser

Men vi mister også kunder (penge, tid, respekt m.m.m.), hvis vi ikke sætter grænser.

Jeg har lige mistet en kunde, fordi jeg ikke sælger enkelttimer. Og det har jeg det helt afslappet med. For jeg har vurderet, at det kræver alt for meget af mig at sælge timerne enkeltvis i forhold til, hvad jeg får ud af det (penge, mersalg m.m.). Det mindste, jeg tager ind, er enten mine rådgivningsforløb til 4.500 kroner eller mit startklippekort til 6.000 kroner.

Det er i øvrigt min erfaring, at de færreste kun har brug for én time. De allerfleste har alligevel brug for flere timer. Så den her betingelse er ikke kun i min egen interesse. Det er også til kundens bedste.

Hvis du har brug for et hurtigt råd, er du altid velkommen til at ringe på 27 12 11 14. Det første kvarter er gratis.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER