Højst sandsynlig ikke.
Men måske er din hjemmeside lidt af en drejeskivetelefon? Ligesom der er sket meget med vores telefoner, siden vi fik de første af slagsen, er der også sket meget med hjemmesiderne. De udvikler sig hele tiden, eller det skal de i hvert fald gøre, hvis vi vil have noget ud af dem.
Når jeg taler med kunder, kursister og folk i mit netværk, støder jeg engang imellem på hjemmesider, der svarer lidt til drejeskivetelefoner… (og det er selvfølgelig ikke din hjemmeside, men nogle andres).
Enten er hjemmesiderne rent layoutmæssigt og teknisk ikke fulgt med tiden, eller også er de søgemaskineoptimeret efter nogle gamle SEO-regler.
Jeg har desværre mødt alt for mange, der har spildt deres kostbare tid med flittigt at udfylde “keywords” inde i hjemmesidens maskinrum. Altså, hvor de i flæng har skrevet alle de ord, de gerne vil findes på, ind i et særligt felt. Men sådan fungerer søgemaskineoptimering ikke længere.
(Det er selvfølgelig også misvisende, at der ofte er et felt i maskinrummet, hvor der står “keywords”, og det er, fordi det virkede for år tilbage. Du skal stadig arbejde med søgeord, hvis du vil findes af Google. Forstået på den måde, at du skal vælge det ord, din specifikke underside skal findes på, og skrive det ind i teksten, men det er noget andet).
Google ændrer algoritmer hele tiden
Tidligere skrev vi også SEO-tekster ved at gentage det samme ord flest muligt gange. Sådan fungerer det heldigvis ikke mere. I dag honorerer Google i højere og højere grad kvalitet. Altså gode, informative og velskrevne tekster. Uden fejl.
Men Google ændrer løbende sine algoritmer for, hvilke sider der bliver præmieret med de bedste placeringer på den attraktive søgemaskine. Derfor anbefaler jeg, at du har en SEO-konsulent, du kan rådføre dig med, mens du arbejder, hvis du vil skrive dine SEO-tekster selv.
For du skal hele tiden følge med i, om vindene vender. Både af hensyn til dit fremtidige SEO-arbejde, men også for at være opmærksom på, om du skal ændre noget af det SEO-arbejde, du har lavet tidligere. Og vindene vender hurtigt, skulle jeg hilse og sige.
Ligesom med telefonerne.