Jo flere hjemmesider, jo flere problemer

Uanset om du løser dine markedsføringsopgaver selv eller får andre til det, bliver opgaven større, jo flere kanaler du bruger.

Tid, penge + din hjerne skal spredes over mere. Og ofte ser jeg dårligere resultater over hele linjen, fordi det eksisterende ressourceforbrug spredes over flere platforme. Med det resultat, at virksomheden har 2-3 halvårlige hjemmesider. I stedet for – i bedste fald – én god.

For selv virksomheder, der kun har én hjemmeside, oplever, at hjemmesiden er en opgave, de ikke bliver færdig med. Og du kan jo næsten altid gøre mere.

Så med antallet af hjemmesider følger tit endnu flere hængepartier.

Udover ressourceforbruget kan det også være svært at overskue strategierne for de forskellige hjemmesider på én gang. Herunder SEO-strategi og hvornår læserne skal opfordres til at gøre hvad. Skal de eksempelvis opfordres til at tilmelde sig nyhedsbrevet på alle undersider?
Selv hvis du kun har én hjemmeside, kan det være svært at lægge den strategi.

Har du flere hjemmesider, skal du også tage stilling til, hvilket hjemmesidelink du vil dele hvor. Eksempelvis på sociale medier eller i din mailsignatur, eller når dit firma skal præsenteres andre steder. Nogle linker altid til alle deres hjemmesider. Men jo flere valgmuligheder, jo færre klik.

Selv hvis nogen klikker, bliver det tit tilfældighederne, der afgør, hvad de klikker på. Og hvor mange forkerte hjemmesider skal en potentiel kunde eller netværkskontakt besøge, før de konkluderer, at de må have misforstået, hvad du arbejder med? Og har du ikke gjort dig lige stor umage med alle hjemmesiderne, kan du risikere at blive bedømt på kvaliteten af den dårligste.

Det største problem ved flere hjemmesider

Udover alle de praktiske og økonomiske problemer ved at have flere hjemmesider er der tit et endnu større problem. Og det er, at behovet for flere hjemmesider opstår som følge af knopskydning af ideer, som alle får lov til at leve. I stedet for at vælge og fokusere strategisk.

Og når strategien ikke er knivskarp, giver det mange flere problemer end dem, man kan se på hjemmesiden.

The more the merrier – nogle gange

Enkelte gange har virksomheder en god grund til at have flere hjemmesider. Det kan være, hvis de sælger flere produkter, der ikke hører sammen, eller sælger til forskellige målgrupper. 

Jo bedre forretning du kan kalkulere med på hver af sporene, jo mere kan tale for flere hjemmesider. Det kræver dog en gennemtænkt strategi og gennemtænkte budgetter. Her bliver det endnu vigtigere end vanligt at vurdere benhårdt, hvor mange ressourcer du bruger hvor. For skrider budgettet, skrider det flere steder nu.

Det kan også være en strategi at lave en eller flere hjemmesider efter, at de skal være så simple og lette at vedligeholde som muligt. Måske kan din webudvikler udvikle nogle løsninger til dig, du kan genbruge flere steder.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk