Sådan undgår du duplicate content
Duplicate Content er et af de ældste problemer indenfor SEO. Duplicate Content, forkortet DC, betyder kopieret indhold. Og det er et problem i forhold til Google, fordi Googles fornemmeste opgave er at finde de bedste tekster til læserne.
Hvis Google viser læserne tekster, som de allerede har læst andre steder, eller som minder for meget om andre tekster, så får læserne dårlig oplevelse. Sker det for mange gange, vil folk holde op med at google alle tænkelige spørgsmål. Så det vil Google selvfølgelig forebygge.
Kort sagt:
Google motiverer dig til at skrive gode og unikke tekster, hvor du svarer på læsernes spørgsmål. Derfor hjælper Google dig med at forbedre din markedsføring, så du kan sælge mere – udover at Google viser de bedste SEO-tekster øverst på søgemaskinen.
Nogle gange vil du sikkert gerne genbruge de samme passager på flere forskellige sider. Eksempelvis dine priser eller en kort præsentation af dig selv.
Det er ikke nødvendigvis et problem, hvis du genbruger et forholdsvist lille afsnit. Især hvis resten af teksten er lang, god og unik. Og ofte kan du let komme helt om ved det ved at skrive dit afsnit lidt om og måske flytte på rækkefølgen af sætningerne. Som regel kan du også skrive en kort kundeudtalelse ind på flere sider uden at få problemer.
Der er ikke nogen faste regler for, hvor stor en andel du kan bruge flere steder, før du bliver straffet for Duplicate Dontent. Det vigtigste er, at læseren får en god oplevelse af at læse den samlede tekst. Er du i tvivl, så brug den her tommelfingerregel: Overvejer jeg primært at gøre det her for min læsers eller for Googles skyld?
Her skal du især passe på med Duplicate Content
Tit opstår Duplicate Content i de samme situationer. Dem gennemgår jeg nu, så du ved, hvad du skal være opmærksom på:
- Du har skrevet et blogindlæg, som du også gerne vil skrive ind som et LinkedIn-indlæg eller bruge som gæsteblogindlæg.
Her vil der være tale om en 100 % kopi. Og hvis du deler det samme blogindlæg flere steder, vil læseren få vist en tekst, han har set før. Netop det, som Google vil undgå. - Du har flere kundecases, som du gerne vil vise i deres fulde længder i flere forskellige sektioner af din hjemmeside. Eksempelvis under Kundeudtalelser, Se vores opgaver og måske i bloggen. Her vil der være en stor risiko for, at læseren hurtigt får følelsen af, at han klikker i ring. Det kan du komme om ved, ved kun at bruge hele casen én gang og bringe uddrag på de andre sider.
- Du har en webshop med flere produkter, som fås i flere varianter, eksempelvis i forskellige farver. Her kan du få stor hjælp af teknikken, da din tekniker kan sætte et canonical tag på den ene side. Tagget fortæller Google, at det er den udvalgte side, trafikken skal sendes ind på, og på den måde undgår du, at læserne får en dårlig oplevelse, og at du bliver straffet for DC.
- Du er en del af en kæde eller får dine produkttekster fra en leverandør, der har givet de samme tekster til dine konkurrenter.
Er det tilfældet, ville jeg skrive teksterne om. Mange af dine konkurrenter vil sikkert falde for fristelsen og bruge leverandørens tekster. Derfor kan du hurtigt slå dem i konkurrencen for de attraktive placeringer på Google. Nogle af dem ved måske ikke engang, at det er et problem, så du kan have dit forspring i lang tid. - Du har skrevet et blogindlæg, som du gerne vil bruge ordret i en e-bog. Eventuelt sammen med andre kopierede blogindlæg.
Et godt eksempel på, at Google ligefrem hjælper dig med at skrive en bedre tekst. For selv hvis der ikke var noget, der hed Duplicate Content, ville konteksten altså e-bogen være anderledes, end når nogen læser et konkret blogindlæg. Derfor ville jeg formeligt anbefale dig at indlede bogen med en opsummerende introtekst og arbejde med overgangene mellem de forskellige emner – under alle omstændigheder. Du kan også sørge for at indeksere e-bogen, så Google ikke læser den.
Når teknikken skaber Duplicate Content
En af mange grunde til, at jeg anbefaler, at vi får professionelle webudviklere til at sætte vores hjemmesider op, er, at jeg ved, hvor vigtigt det er, at hjemmesiden rent teknisk sættes rigtigt op. Hvis ikke kan du let få Duplicate Content, alene af tekniske grunde.
Eksempelvis kan uddrag af dine blogindlæg blive vist på flere forskellige sider, eller problemet kan opstå, fordi dit indhold ligger på flere domæner eller subdomæner. Eksempelvis http og https.