Hæv dine priser og sælg mere – samtidig
Har du det skidt med at hæve dine priser?
Fordi du er bange for, at kunderne
- synes, at du bliver alt for dyr
- vælger en af dine konkurrenter i stedet
- forventer endnu mere af dig bagefter
Eller måske fordi du ikke selv synes, du er mere værd? Du har måske allerede problemer med at stå ved, hvad du koster nu?
Hvis det sidste er tilfældet, skal du heller ikke hæve dine priser. Lige nu. Så skal du regne igennem en gang til, hvad dine priser skal være. Og måske skal du have hjælp til det. Så ringer du bare 27 12 11 14.
For du kan ikke tage en pris, som du ikke selv synes, du er værd. Ganske simpelt. Når du ikke selv tror på det, gør kunderne det heller ikke.
Vi skal selvfølgelig holde et vågent øje med, hvornår det er en god ide at hæve vores priser. For nogle gange giver det mere modstand end andre gange.
Og hvis vi ikke sørger for at hæve vores priser, i takt med at alle andre gør det, udhuler vi reelt vores købekraft, og det skal vi jo ikke.
Hæv dine priser på den smarte måde
Vi skal selvfølgelig regulere vores priser på den smarte måde. Så kunderne i bund og grund synes, det er rimeligt.
Derfor:
- Varsl dine priser i god tid.
Gerne en måned eller to i forvejen. Så kan kunderne reelt nå at undersøge deres øvrige muligheder, hvis de gerne vil det. Og så oplever de ikke, at du presser de nye priser ned over hovedet på dem.
- Juster hellere lidt hvert år end at hæve priserne markant hvert tredje eller femte år.
Jo større stigningen er, jo mere voldsom virker den alt andet lige på kunderne, selv om du måske kan argumentere for, at de nu faktisk har fået ydelsen for billigt i flere år. Men den pris har de jo for længst vænnet sig til.
Jo større stigning på en gang, jo bedre argument har kunden for at se, om han kan finde en anden leverandør.
- Giv eventuelt kunden mulighed for at forudbestille til gammel og lav pris, før du hæver prisen, mod at kunden betaler på forhånd.
Så undgår han reelt stigningen helt frem til næste bestilling. Du kan gøre det let for ham ved at tilbyde ham et klippekort. Så kan han bruge de forudbetalte timer efter behov og behøver ikke at definere opgaven med det samme.
Kør gerne en kampagne op til stigningen, hvis din ydelse egner sig til det. Der er ingen grund til at gå glip af en god kampagne. Salgskampagner virker! Jeg taler af erfaring. Sidst jeg hævede mine timepriser med 100 kroner, solgte jeg for omkring 50.000 i kampagnen. Et meget fint salg på en aktivitet, der egentligt var en ulempe for kunderne.