”Hvad tager I andre for …?”

Sådan begynder mange spørgsmål på facebook eller i andre fora, hvor selvstændige mødes.

Endnu værre bliver det, hvis spørgsmålet er ”Hvad skal jeg tage…? eller ”Hvad kan jeg tage for…?”

Jeg ved, at mange selvstændige bevidst lægger deres priser efter, hvad konkurrenterne tager. Også selv om de med simpel hovedregning vil kunne se, at det er en rigtig dårlig forretning.

Og det er rigtig uheldigt.

For du kan jo ikke leve af en dårlig forretning. Og du kan heller ikke bevare din motivation for din virksomhed, hvis du ikke føler, at du får noget ud af det.

Derfor er det vigtigt, at du sætter dine egne mål for, hvad du vil tjene og strukturerer din virksomhed efter det. Hvis du skal koste mere end dine konkurrenter, skal der selvfølgelig være noget ved din ydelse eller service, der gør dig mere værd for kunden. Ingen vil betale mere, bare fordi vi gerne vil have det.

Og med nogle ydelser er markedet så presset, at det kræver en del kreativitet at ændre ydelserne, så kunderne vil give en god pris. Jeg talte med en selvstændig den anden dag, der bloggede om mode. Og alene det at tjene penge på en blog kræver en del fodarbejde. Dertil kommer, at modebranchen – som så mange andre brancher – er fyldt til bristepunktet med passionerede, unge mennesker, der er mere end villige til at arbejde gratis. For at komme ind på markedet.

Du kan næsten altid forbedre

I de allerfleste brancher er der mulighed for at ændre varen til det bedre. Hver gang jeg skal købe noget, bliver jeg til stadighed overrasket over, hvor meget salg eller mersalg virksomheder går glip af, fordi de ikke tænker hele vejen rundt om varen. Og tænker: Gad vide hvordan vi kan gøre det endnu bedre at være kunder hos os, så kunderne får lyst til at købe mere eller fortæller om os i deres netværk.

Det kan være

  • frisøren, der ikke fanger, at jeg er interesseret i hjælp til at købe nogle bedre produkter til mit hår
  • virksomheder, der af principielle grunde ikke vil sælge hjælp til at bruge deres produkt, fordi de ser en dyd i at give ”gratis service til husbehov”. Flere gange har jeg oplevet, at den gratis service er enormt besværlig at tage imod (og dermed dyr for mig i tid). Og jeg ville meget gerne betale for en times 1:1 hjælp, så jeg kunne blive færdig med at installere systemet og komme i gang med at bruge det og tjene penge på det i stedet for
  • leverandører, der ikke holder godt nok styr på egne noter om mig og mine behov og derfor kontakter mig flere gange end nødvendigt

 

Udover at det er irriterende at blive kontaktet unødigt mange gange, som i det sidste tilfælde, sender det også et signal om, at leverandøren ikke er særlig struktureret, og det gør, at jeg som kunde bliver lidt utryg over, hvad vedkommende så heller ikke har styr på.

Hvis du er den, der har styr på alle detaljerne rundt om din ydelse, ved du sikkert godt, at det langt fra er alle dine konkurrenter, der har det. Og så er din ydelse jo bedre end deres. Og derfor er det da helt rimeligt, at du tager dig bedre betalt.

Og hvad hvis din ydelse reelt ikke er bedre end konkurrenternes…

Og ikke kan forfines yderligere?

Ja, så prøv at lege med dine ydelser en gang til.

Kan du pakke dem på en ny måde, så kunden får noget andet, end han kan få hos konkurrenterne?

I min branche er vi bunkevis, der gerne vil holde kurser om markedsføring og salg.

Og mine webinarforløb er netop et godt eksempel på, hvordan jeg har pakket min viden på en anden måde end konkurrenterne. Webinarforløbene er struktureret ud fra, at kursisterne både har mig live, og at de samtidig slipper for at forholde sig til logistikken i at komme hen til mig. Et koncept, der netop gør, at kursisterne vælger mig til. Og derfor slipper jeg for at konkurrere med de mange, som kursisterne først ville skulle køre hen til.

Har du brug for yderligere sparring om, hvordan du kan strukturere dine ydelser, så du kan konkurrere på andet end på pris? Ja, så kan jeg sikkert også hjælpe dig gennem et af mine forretningsudviklingsforløb.

Du er også meget velkommen til at ringe til mig på 27 12 11 14. Det første kvarter er gratis.

Andre har også læst:

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere i cookie- og privatlivspolitikken.

Cookie indstillingerne på denne hjemmeside er aktiveret for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden uden at ændre dine cookie indstillinger eller du klikker Accepter herunder, betragtes dette som din accept

Luk