Læs kontrakten grundigt, og læs det med småt

Særligt hvis du køber hjemmesiden via en abonnementsordning, for her hænger du måske på et evt. dårligt køb i mange år.

Det her blogindlæg har jeg ikke lyst til at skrive. Men stort set på ugentlig basis taler jeg med selvstændige eller markedsføringskonsulenter, der bekræfter mig i, at der er behov for det. For de har købt en hjemmeside eller anden markedsføringspakke, der ikke indeholder, hvad de troede. Så når jeg mødes med samarbejdspartnere, drøfter vi tit, om vi kan gøre noget for at forhindre, at vores kunder fortryder deres køb.

Derfor har jeg samlet de punkter fra aftaler om hjemmesider, der oftest bliver et problem. Har du købt en annonceringpakke eller anden form for markedsføring på abonnement, kan du overføre mine eksempler til din egen kontrakt og vurdere, om der også er lidt for meget luft i den.

Hvad indeholder aftalen helt konkret?

Få en samlet aftale, hvor alt indgår. Ikke en mailkorrespondance eller diverse tillægsaftaler. Sørg også for at få mundtlige løfter skrevet ind i aftalen. Måske har du misforstået, hvad der blev sagt. Og det har du større sandsynlighed for at finde ud af, når du beder om at få det lovede ned på skrift. Og sørg for, at aftalen indeholder hele sætninger i stedet for stikord. Ikke bare

  • SEO
  • Teknisk SEO
  • SEO-optimering af tekster
  • Linkbuilding
  • Redigering/justering af tekster
  • Tekstforfatning
  • Valg af billeder
  • Redigering af billeder

 

For med stikord kan du ikke læse, hvem der gør hvad, eller hvor mange billeder/tekster/redigeringsrunder m.m., der er tale om.

Pas på med uklare formuleringer

Formuleringer, der tit går igen, er ”Klargjort til SEO” eller ”Installation af SEO plug in”.

Er reelt usikker på, hvad ”Klargjort til SEO” dækker over, men vil tro, at det betyder, at du får installeret et SEO plug in. Det er langt fra det samme, som at hjemmesiden bliver søgemaskineoptimeret.

Et SEO plug in, som eksempelvis SEO YOAST, giver dig mulighed for at skrive titel og description, som er vigtigt ift. Google. Men det kræver både, at de skrives rigtigt, og din tekst er søgemaskineoptimeret, og du har valgt de rette søgeord.

SEO YOAST i sig selv gør ingen forskel.

Et vigtigt punkt er også, hvilket system hjemmesiden bliver lavet i.

Min hjemmeside er lavet i WordPress, som flertallet af webudviklere arbejder i. Derfor kan jeg frit vælge, hvem jeg vil samarbejde med om den løbende drift af hjemmesiden.

Andre systemer bruges kun i snævre kredse, og her kan du få svært ved at finde kvalificerede udviklere, hvis du vil afbryde samarbejdet med bureauet. Og endeligt: Nogle bureauer udvikler din hjemmeside i deres eget CMS. Det er problematisk, for her har du ingen andre valg end at fortsætte samarbejdet med bureauet.

Hvad indeholder kontrakten ikke?

Eksempelvis billeder, logo, tekster og diverse plug ins.

Når du køber noget til fast pris, har du brug for en meget detaljeret aftale, for at du kan holde bureauet op på, hvad I har aftalt. Det gælder, uanset om betalingen skal falde én gang for alle, eller du løbende skal afdrage på den via en abonnementsordning.

Køber du hjemmeside eller tekstforfatning af os, der fakturerer efter tidsforbruget, er du ikke nær så afhængig af detaljer om, hvad opgaven præcist dækker over. Eksempelvis kan jeg redigere en tekst flere gange, hvis du gerne vil have det, fordi jeg ikke skal løse opgaven i løbet af et bestemt antal timer.  Her skal du selvfølgelig sørge for at få et estimat over opgaven, før du køber.

Tit indeholder kontrakterne også mange tekniske ord, som jeg selv ikke forstår, selv om mit speciale er tekster til hjemmesider. Derfor er det heller ikke realistisk, at du forstår ordene. Og slet ikke, at du kan vurdere, om det vil være en god løsning for dig.

Hvem gør hvad før, under og efter udvikling af hjemmesiden?

Få en klar oversigt over, hvad du skal bidrage med og inden for hvilken tidshorisont.

  • Hvad skal du have styr på, før I går i gang? Eksempelvis forretningsstrategi, valg af målgruppe + prioritering af hvilke ydelser, det vil være vigtigst for dig at sælge.

  • Hvad skal du levere til hjemmesiden? Tekster, billeder, logo eller farvekoder?

  • Hvad gør bureauet for dig?
    Eksempelvis er der stor forskel på, om du får en professionel tekstforfatter til at skrive for dig, eller du får en lettere redigering af dine egne tekster. Både i forhold til kvaliteten af det endelige resultat, og hvad opgaven kræver af dig.

  • Hvordan skal du bidrage til det, bureauet laver for dig?
    Har du købt færdige tekster, så spørg hvem der kommer til at skrive teksterne, og hvad din rolle skal være. På den måde kan du vurdere, hvor meget tid du selv skal sætte af til opgaven.

 

Få skrevet konkrete datoer, mål og delmål ind i kontrakten, så du kan holde øje med, at alt skrider planmæssigt fremad.

Hvad bliver prisen på den lange bane?

Her bliver skræmmende mange fristet af en hjemmeside til få hundrede kroner hver måned. Men det regnestykke kan ikke stå alene:

Helt præcist hvad dækker beløbet, og hvilke features, services m.m. kommer oveni prisen?

Hvad er prisen, hvis du gerne vil have lavet ændringer i tekst, billede eller opsætning, eller hvis dine plug ins skal opdateres?

Det væsentligste punkt ift. prisen i en abonnementsløsning er ikke, hvad du betaler hver måned, men hvor længe du har forpligtet dig til samarbejdet. Det er ikke ualmindeligt med kontrakter, der løber 3-7 år. Abonnementets længde er væsentligt af flere grunde:

  • Hjemmesiden ser billigere ud end den er. Sørg for at lave regnestykket for, hvad den samlet set kommer til at koste

  • 3-7 år er enormt lang tid at binde sig for i de allerfleste køb. Særligt ift. onlinemarkedsføring, for her ved vi ikke, hvad der sker på markedet bare et år frem. Derfor kan dit behov ændre sig, og det er ikke sikkert, at bureauet følger med tiden, så de kan blive ved med at sikre dig den bedste løsning

 

Spørgsmålet er også, hvor vigtigt det er for et bureau at give dig en god service, når de har travlt, hvis de ved, at du ikke kan forlade dem i flere år.

Sørg også for at få svar på de her spørgsmål i kontrakten

  • Hvad sker der, når den nye hjemmeside er lanceret?

  • Er du forpligtet til at have din hjemmeside hostet hos bureauet? Eller vælger du selv?

  • Hvem sørger for at opdatere diverse plug ins?

 

Og særligt: Hvem ejer indholdet på hjemmesiden, hvis du gerne vil opsige samarbejdet?

I nogle aftaler ejer du ikke din egen hjemmeside. Men du lejer den, så længe samarbejdet foregår. Præcist som hvis du lejer en lejlighed eller leaser en bil. Og det betyder, at du hverken kan få tekst, grafik, billeder eller SEO-resultater med, hvis du vil skifte udbyderen ud.

Konklusion:

Læs hele kontrakten grundigt. Spørg, hvis der er noget du ikke forstår, og få svaret skrevet ind i kontrakten bagefter. Få en second opinion hos en fagmand, før du skriver under.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER