Teksten er det vigtigste, når din hjemmeside skal sælge
Sådan lyder meldingen fra en af Danmarks førende konverteringseksperter, Ole Gregersen.
Han undrer sig over, hvor mange penge virksomheder bruger for at få trafik på hjemmesiden – sammenholdt med, hvor få penge de bruger på at sikre, at hjemmesiden sælger.
Så vil du slå dine konkurrenter på den billige og lette måde, så lyt til Oles anbefalinger her.
Fokuser på værdien af din ydelse
”Når jeg rådgiver virksomheder om at sælge mere via hjemmesiden, begynder vi næsten altid med at optimere det helt basale på hjemmesiden. For det er ukonkret, hvad kunderne får ud af at handle hos dem.
Selv om mit primære fokus ikke er at være tekstforfatter, bruger jeg alligevel enormt meget tid på ord. For der er så meget at komme efter, og tit går virksomhederne for hurtigt fra ”hej” og til ”køb” og har en masse købsknapper. Men en stor del af kunderejsen ligger herimellem. Og mange overvurderer kunden og efterlader ham alene med sine spørgsmål.
Derfor udfordrer jeg tit mine kunder på, hvilken værdi kunden får ved at handle hos dem, eller hjælper dem med at formulere konkrete værdier, der er lette at forstå. Eksempelvis er det for de færreste en værdi i sig selv at melde sig ind i en fagforening. Men det har værdi, at de kan komme på kurser eller få styr på deres forsikring – gennem fagforeningen. Og det skal kunne formuleres med en indbydende overskrift, nogle få linjer og en pris.
På mange hjemmesider kommer vi langt alene ved at forbedre overskrifterne og tilføje nogle få præcise sætninger. For det vil være en klar forbedring af det eksisterende. Uden dog at være optimalt. Og der er tit meget at arbejde med, før vi overhovedet kommer til brødteksten. Når vi har styr på gode overskrifter og de vigtigste pointer, er det selvfølgelig vigtigt at tiltrække læsernes fokus med grafik, skriftstørrelser og den rette placering.
Skal du sælge komplicerede konsulentydelser eller kurser, er brødteksten og god copywriting særlig vigtig. For her skal læseren have svar på sine spørgsmål og overbevises om, at han skal vælge netop dit firma og din ydelse. Det kræver både viden om hans smerte, hans vigtigste spørgsmål ifm. købet og den samlede kunderejse. Og den viden kan du formulere i afsnit på 4-5 linjer, så de bliver lette at læse.
Desværre fokuserer virksomheder og bureauer tit mere på grafisk lækre hjemmesider end på ord, men det er jo ordene, der skal kommunikere værdien af at købe. De bruger også store faste beløb på annoncer hver måned i stedet for at optimere tekst og kunderejse, så de besøgende køber mere. Og de ville sælge så meget mere, hvis de flyttede nogle af annoncekronerne over til optimering af hjemmesiden.”