Sælg mere med en målrettet email marketing strategi

Email marketing strategien er lige så vigtig for dit salg, som den tit er undervurderet.

Og når jeg rådgiver virksomheder, der ikke sælger (nok), ligger fejlen næsten altid i den manglende eller dårlige strategi. Ikke i dårligt sprog. Uanset om strategien er at sælge avancerede konsulentforløb eller ”bare at få nogle hurtige kundemøder i kalenderen” – evt. ifm. nye læsere på nyhedsbrevet.

I begge tilfælde undervurderer virksomhederne tit, hvad det kræver at få læseren til at foretage handlingen. Især underkender mange, hvad det kræver at få læseren til at gøre noget, der ikke koster penge.

Vi tager lige de vigtigste punkter ifm. email marketing strategier:

  • null
    Mål: Hvor mange læsere skal udføre hvilken handling? Eksempelvis booke et møde, deltage i et webinar eller købe x produkt?
  • null
    Har du en toptunet liste? Dvs. en liste af en vis størrelse, du jævnligt har sendt nyhedsbreve til, og som læserne har klikket i. Om det så bare er at klikke på et blogindlæg
  • null
    Hvem er målgruppen? Ved de, at det, du vil have dem til, er attraktivt for dem? Eller skal du først overbevise dem om, at dit tilbud er interessant – også selv om det er gratis?
  • null
    Kræver handlingen så meget af læserne, at du skal lægge delmål ind i din email marketing strategi?
  • null
    Har du kundeudtalelser, der skal styrke salget?
  • null
    Hvor mange nyhedsbreve kræver det at få det ønskede antal læsere til at foretage din ønskede handling?

De spørgsmål tager jeg udgangspunkt i, når jeg lægger email marketing strategier både for mig selv og for mine kunder.

Og de resulterer i email marketing kampagner, der genererer salg for + 100.000 kr.
Et tal, der ikke kun er interessant pga. salget her og nu. Nej, tallet betyder også x nye kunder + nye muligheder for mersalg og bekræfter, at kampagnen har været god – også overfor de læsere, der ikke har købt.

Og en god kampagne styrker dine muligheder for at sælge mere fremover. Enten i den næste kampagne eller qua den top of mind effekt, du opnår.

Bonus: Har du én gang skrevet en effektiv email marketing kampagne, kan du genbruge strukturen og det, du har lært, næste gang du planlægger en email kampagne.

Og omvendt: Skriver du nyhedsbreve, der ikke konverterer, dræner du relationen med læserne, spilder din tid og mister sikkert gejsten til at gøre dig umage fremover. Og så er den onde cirkel startet.

Vil du gøre det rigtigt næste gang – og fremover? Så er et forløb hos mig en god investering:

Charlotte B

Direkte, kontant og effektiv

”Majbritt er en dygtig rådgiver, der stiller de rigtige spørgsmål og mærker, hvor jeg vil hen. Hun er direkte og kontant og deler også gerne sin egen holdning og erfaring.

Især for mindre virksomheder er det en gave med effektiv sparring ift. strategi og copywriting, når man tænker nyhedsbreve ind ift. vækst.

Det koster selvfølgelig nogle penge, indtil nyhedsbrevene begynder at sælge, men herefter er det jo en god forretning – sammenholdt med at ringe kold kanvas, som jo bliver ved med at være hårdt arbejde.”

 

Charlotte Bøggind
Indehaver og rådgiver, Leads2Profit

Book sparring på email marketing strategi

Rådgivningsforløb foregår 1:1, så jeg har udelukkende fokus på din virksomhed og dine nyhedsbreve.

Derfor kan jeg også rådgive dig om, hvordan du får flere læsere på dit nyhedsbrev, udvikler et kampagneprodukt til nye læsere eller vælger det rette produkt til de eksisterende læsere.

Anbefaler et forløb – bestående af et 10-timers klippekort – til 13.500 kr. ekskl. moms.

Har du spørgsmål, før du køber, ringer du bare 27 12 11 14 eller booker en gratis session her.

Min baggrund for at rådgive dig om email marketing strategier er

  • + 15 års erfaring med nyhedsbreve, leadgenerering, salg og forretningsstrategi

  • + 700 skrevne nyhedsbreve

  • en journalistuddannelse

 

Hertil har jeg flere gange holdt oplæg om salg gennem nyhedsbreve på markedsføringskonferencer. Blandt andet på Europas største konference om nyhedsbreve, EMAIL SUMMIT.

Mikael

Mikael Johnsen, indehaver og videoproducent, Click Film

Kompromisløs pitbullterrier med et ekstremt godt blik for e-mailkampagner

“Jeg troede ikke, at jeg havde brug for rådgivning. For jeg er selv journalist og vidste overordnet set, hvad jeg ville med min kampagne.

Men Majbritts rådgivning gjorde min kampagne meget skarpere. Hun har et ekstremt godt blik for, hvad der virker i nyhedsbreve og e-mailkampagner og rådgav også ud fra mit produkt og min position i markedet.

Hvor jeg havde troet, nyhedsbreve primært handlede om ord og skrivestil, fokuserede hun i stedet på retning, budskab og rød tråd – gennem hele kampagnen.

Majbritt kom både med mindre ændringsforslag og udfordrede mig på det, der ville være besværligt at ændre, og hun er en kompromisløs pitbullterrier. Men alle forslagene havde deres berettigelse, og selv om jeg har været selvstændig i 15 år, er det her min første kampagne, som, jeg tænker, er blevet virkelig god.”

Læs mere

“Derfor har jeg nu en kampagne med en pop up på hjemmesiden + 9 mails, hvor alt indholdet fører hen til den videotype, jeg vil sælge gennem kampagnen.

2 ting gjorde en særlig forskel: 

I mit udkast lovede jeg en stor rabat til læsere, der skrev sig op til mit nyhedsbrev, og jeg forsøgte at sælge to forskellige typer videoer.

Selv om nye læsere stadig får rabatten, er det ikke længere det, jeg lokker med. Nu gør jeg dem i stedet nysgerrige på, hvilken type video det er vigtigst at have på sin hjemmeside. Så nu rammer jeg flere potentielle kunder. Samtidig flytter jeg fokus fra rabat til den kvalitet, jeg står for, hvilket styrker kontakten med de kunder, jeg kan få et langvarigt samarbejde med – fremfor rabatjægere.

Oprindeligt havde jeg både skrevet om videoer til employer branding og kundecases, fordi jeg kan promovere mig selv som den gode interviewer her. Men Majbritt udfordrede mig på, at virksomheder med få eller ingen ansatte kunne få det indtryk, at de ikke var min målgruppe. Så nu fokuserer jeg kun på kundecasene, for de er relevante for alle virksomheder. Og mit budskab er klarere, når jeg holder mig til en videotype hele vejen igennem.

Nu er fokus også kun på, hvordan jeg laver videoerne, hvad kunderne får ud af dem, og hvad de skal forberede ifm. et samarbejde. Ikke hvordan de laver videoer selv.”

Skriv gerne til mig. Så kontakter jeg dig

Kontakt-Majbritt-Lund

FAQ om email marketing strategier:

Hvad koster en email marketing strategi?

Prisen for en email marketing strategi afhænger af, hvor detaljeret den skal være. Hos mig begynder priserne ved 6.000 kr. ekskl. moms.

Hvordan lægger man en effektiv email marketing strategi?

Du tager stilling til, hvad dit mål er. Eksempelvis at x læsere skal foretage en bestemt handling eller flytte deres fokus ifm. rebranding eller en kommende salgskampagne.

Du planlægger også, hvordan du når målet, alt efter hvad det kræver af læserne, hvem målgruppen er, og hvor godt de er varmet op. Endeligt beslutter du, hvilke mails du skal skrive for at nå målet.

Hvad bør en god email strategi indeholde?

Strategien skal indeholde dit mål for nyhedsbrevene + planen for, hvordan du vil nå målet.
Læg også en strategi for dine velkomstmails, autorespondere og øvrige direct marketing, så du kan vælge en email marketing platform, der opfylder dine krav.
Og nu du er i gang, er det sikkert også en god ide at optimere din mailsignatur.

Hvordan tilpasses strategien til min målgruppe?

Du vælger dit mål efter, hvad der er mest attraktivt for målgruppen, skriver indholdet med fokus på målgruppens smerte og ønsker, vælger cases målgruppen kan identificere sig med og delmål, der får målgruppen til at sige de små ja’er hele vejen til køb. Eksempelvis delmål som at booke gratis introsamtaler, deltage på webinarer eller læse e-bøger.

Hvilken rolle spiller segmentering i en strategi?

Når du segmenterer din målgruppe, kan du lægge din email marketing strategi efter, hvad læserne tidligere har læst om eller købt, hvor aktive de er, eller hvor de bor.
Derfor kan du ramme meget præcist og undgå at slide på de læsere, som nyhedsbrevene ikke er relevante for.

Hvordan måler man, om email strategien virker?

For at kunne evaluere, om strategien virker, skal du først tage stilling til, hvad det vigtigste mål er. Eksempelvis om læserne skal købe, ringe, klikke eller bare åbne mailen. Herefter sætter du tal på, hvor mange der skal foretage handlingen, for at du vil regne den for en succes.

Skal strategien være forskellig for nye leads og eksisterende kunder?

Særligt her vinder du meget ved at segmentere dine nyhedsbreve. Som minimum ift. de nye leads.

Her anbefaler jeg en velkomstmail og meget gerne en hel serie, hvor læserne bliver ”skolet” til at få det fulde udbytte af dine efterfølgende nyhedsbreve. Selv omtaler jeg altid segmenteringsmetoden ”kundetyper” over for nye læsere, fordi kundetyperne er så vigtig en del af alt, hvad jeg skriver om + en af mine vigtigste USP’er.

Ift. dine eksisterende læsere kan du også sende jubilæumsmails med forskellige tilbud, når de har læst dit nyhedsbrev i et bestemt antal år. Selv har jeg oprettet jubilæumsmails, så mine læsere får tilbudt en times gratis rådgivning, efter de har læst med i et år.

Du kan segmentere mange steder i din email marketing strategi. Et af de vigtigste spørgsmål her er, hvor mange ressourcer du vil bruge på det, så du gør dig umage og sørger for løbende at evaluere, om alt fungerer, eller du skal optimere.

Hvordan planlægger man indhold til en email marketing strategi?

Du planlægger indholdet ud fra, hvad der får din læser til at gøre det, du vil have læseren til. Enten direkte eller indirekte. Resten fjerner du.

Hvad er de mest almindelige fejl i email strategier – og hvordan undgår man dem?

De mest almindelige fejl i email strategier er ikke at have en strategi, være for ambitiøs og urealistisk i strategien eller lægge en strategi uden de ressourcer, som det vil kræve at få succes med strategien.

Har du ikke gode kundecases, erfaring med at skrive nyhedsbreve, der sælger, eller budget til en email markedsføringskonsulent eller anden hjælp til nyhedsbreve, skal du vælge et let mål for din strategi. Evt. at sælge et simpelt og billigt produkt frem for et udviklingsforløb til + 20.000 kroner.

Få flere tilfredse kunder, der kommer tilbage

Din målgruppe skal opleve, at du er særlig kompetent til at hjælpe netop dem. Som specialist i kundetyper kan jeg målrette din markedsføring, så du tiltrækker de rigtige kunder.

Emotionelle kundetyper bygger på grundig forskning: Alle kunder inddeles i 4 arketyper ud fra, hvad der påvirker dem til at købe. Når du har valgt én type, målretter vi hele din markedsføring og dine ydelser efter netop din målgruppe, og du får lettere ved at sælge.

HAR LØST OPGAVER FOR…

kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
frydenlund
kundereference
Medstrøm
kundereference
kundereference

Skriv dit søgeord og tryk ENTER