One page websites – fordele og ulemper
Et one page website virker som en rigtig god løsning, hvis du gerne vil have en nem og billig hjemmeside op at køre i en fart. Det kan enten være, hvis dit firma er i sin opstart, og du gerne vil ud over stepperne med det samme, eller hvis du har brug for en midlertidig hjemmeside.
Men det skal vælges til på et oplyst grundlag, og i min optik kan et one page website sjældent det, som en hjemmeside skal kunne. Og du får især brug for en dygtig tekstforfatter til hjemmesiden her, for den kortfattede hjemmeside stiller store krav til præcise tekster.
Måske er det den rette løsning for dig. Derfor vil jeg nu gennemgå fordele og ulemper ved et one page website.
Allerførst: Hvad er et one page website? Et one page website er en hjemmeside, der kun består af en side. Det kan enten være en enkelt forside eller en forside med menupunkter, der linker til bogmærker på samme forside i stedet for at linke til unikke undersider. Når der er menupunkter på siden, vil mange besøgende ikke opdage, at der er tale om et one page website og ikke en ”almindelig hjemmeside”.
Det, at onepageren er en simpel løsning, giver dig flere fordele:
- Du slipper for en række strategiske overvejelser, som du vil ofte vil blive tvunget til ved de mere omfattende hjemmesider
- Du kan ofte nøjes med at skrive få eller korte tekster
- Din tekniker kan skyde nogle tekniske og opsætningsmæssige genveje.
Og på grund af de 3 nævnte grunde, kan dit website laves billigt og hurtigt.
Du kan ikke lave SEO på et one page website
Men der er også en række ulemper, der gør, at jeg sjældent anbefaler et one page website:
Du tvinges ikke til de strategiske overvejelser. Blandt andet i forhold til den samlede kunderejse, hvilke søgeord du vil findes på på Google, og hvad det kræver at sælge til nogen, du ikke møder fysisk.
Selv hvis du vidste præcist, hvilket søgeord du gerne ville findes på på Google, vil du være bundet af, at dit one page website kun har én url. Altså kun en adresse på nettet, som eksempelvis www.ditfirma.dk. Og for hvert søgeord du gerne vil findes på, skal du oprette en ny underside med sin egen url, hvilket du ikke kan på et one page website. Derfor kan du kun arbejde efter at blive fundet på et søgeord.
Har du sat bogmærker ind på dit one page website, kan det godt se ud som om at du har forskellige urler. Her kan du evt have www.ditfirma.dk/#koncept eller www.ditfirma.dk/#om. Men disse bogmærker har kun den funktion, at læserne kan klikke rundt på forsiden i stedet for at skrolle. De fungerer ikke som unikke undersider i forhold til Google, som ser hele forsiden samlet.
Derfor kan du kun ranke højt på Google, hvis hele siden handler om det søgeord, du gerne vil findes på. Og det er langt fra sikkert, at søgeordet passer naturligt ind under alle bogmærkerne. Samtidig skal du have et meget specielt søgeord, for at du kan få en attraktiv placering på en hjemmeside med én SEO-tekst. Ofte har en hjemmeside adskillige SEO-tekster, hvoraf nogle af dem klarer sig rigtig godt, hvilket kan have en afsmittende effekt på nogle af de andre.
Så hvis du gerne vil have en hjemmeside, der selv trækker en stor del af kunderne ind på hjemmesiden via Google, er det i sig selv en grund til at vælge onepageren fra.
Et one page website overbeviser ikke kunden
Når du kun har en forside, evt. med få korte undersider, er du afhængig af, at det er meget let for en kunde at foretage den handling, du vil have ham til. Uanset om han skal købe noget, give sin mailadresse eller ringe til dig. Og ofte kræver det mere end en enkelt side at få besøgende til at gøre noget som helst.
Derfor har du som regel brug for flere salgssider, da hver ydelse eller hvert produkt skal sælges gennem hver sin tekst, fordi læseren skal uddannes til at forstå sit behov. Samtidig har du også tit brug for content marketing. Det er indhold, hvor du besvarer kundens spørgsmål og de spørgsmål, han slet ikke ved, at han gerne vil have svar på, eventuelt gennem nyhedsbreve eller blogindlæg. Har du intet content marketing, er der intet til at overbevise de kunder, der ikke er klar til at handle ved første besøg. Og derfor risikerer du, at mange forlader din side igen, uden at gøre noget.
Udover at hjemmesiden ikke har noget arkiv med gennemarbejdede blogindlæg, mangler den også tit en række af de øvrige funktioner, der kan få den til at arbejde for dig 24/7: Chatfunktion, webshop eller onlinebooking.
Funktioner, der både gør det lettere for potentielle kunder at handle, men som også sparer dig for kedelige og tidskrævende opgaver.
Når firmaer vælger hjemmesider, hvor SEO og de øvrige salgsfremmende elementer er sparet væk, skyldes det ofte, at de helt grundlæggende mangler forståelse for, hvad onlinemarkedsføring kan, og hvilken rolle hjemmesiden spiller i den samlede kunderejse. Og det er det væsentligste problem.
Men som jeg skrev indledningsvis, kan du selvfølgelig stå i en situation, hvor du ikke har brug for alle de funktioner, jeg lige har nævnt. Eventuelt i forbindelse med en kortvarig kampagne, eller hvis du vil have en midlertidig hjemmeside, mens du er ved at få udarbejdet en mere permanent løsning. I så fald kan det selvfølgelig være en udmærket ide med et one page website.