Anmeldelse af BLOG DIG TIL SYNLIGHED OG SALG
af Louise Lambert. Udgivet på forlaget Frydenlund juni 2016
(Lad mig lige indlede med at sige, at jeg er hamrende inhabil. Jeg er facebookven med forfatter Louise Lambert og såvel kollega og konkurrent oveni. Herudover har jeg selv udgivet tre bøger på forlaget Frydenlund, hvoraf en af bøgerne er nævnt i litteraturlisten)
Louise Lambert har med bogen BLOG DIG TIL SYNLIGHED OG SALG gjort det let og overskueligt for alle at komme i gang med at blogge.
I bedste tekstforfatterstil indleder hun med at gå i kødet på alle forbehold mod at blogge og hele vejen igennem bogen fastholder hun læseren ved netop at skrive, som hun anbefaler andre at gøre: Levende og struktureret.
I bogen bliver du guidet til, hvordan du
- finder inspiration til, hvad du skal skrive
- veksler mellem forskellige typer blogindlæg
- skriver blogindlæg, der går viralt
og du får at vide, hvorfor du skal
- forære din viden væk
- turde stå ved, hvilken målgruppe du bedst kan hjælpe
- undgå at skrive ”man”
Louise Lambert tager sin egen medicin med formuleringer som ”gå blogamok”, ”at få sat vand over til et blogindlæg” eller ”Græd ikke over spildt tekst”, ligesom hun fastholder læseren med en række cliffhangers i teksten som eksempelvis ”Lige om lidt kommer jeg til de fem blogstrategier, der giver dig en skatksite af nye ideer til blogindlæg. Men først…”.
Og hun fortæller, som om vi sidder og taler sammen på tomandshånd med sætninger som ”Er du alligevel i tvivl?” eller ”Men hvis du nu spørger… ”.
Både inspiration til blogs og øvrig markedsføring
Bogen indeholder en række does and don’ts i forhold til at blogge, og forfatteren kommer også omkring mange af de andre discipliner, der gør, at du får endnu mere ud af at blogge og din markedsføring generelt.
D.v.s. hvordan du
- søgemaskineoptimerer dine blogindlæg
- bruger bloggen til at tiltrække læsere i dit nyhedsbrev
- skriver, så du fastholder læseren
- skriver gode overskrifter
- undgår skriveblokeringer
- overholder markedsføringsloven
- markedsfører din blog
Derfor får du en masse brugbar viden, du også kan bruge, hvis du mod forventning ikke begynder at blogge, når du har læst bogen.
Vil især gerne rose Louise Lambert for at gøre det meget tydeligt, at når du markedsfører dig på diverse sociale medier, er det i ”lånte lokaler”. Altså i lokaler, hvor andre sætter dagsordenen og bestemmer, hvad det koster at annoncere i næste uge.
For det er jo netop bloggens og nyhedsbrevene primære styrke. Her holdes festen i dine egne lokaler. Det kan godt være, at det tager længere tid at tiltrække det permanente publikum. Men når du først har tiltrukket dine læsere, er det dig, der er værten. Og ikke Google eller facebook.
En sand bibel
Undervejs hylder Louise Lambert storytelling. Altså det at knytte pointen op på en historie, så læseren bedre kan huske den og kan se det hele menneske bag teksten. Og bogen er også bygget op omkring en række anekdoter. Imidlertid er det min erfaring, at ikke alle målgrupper er lige begejstrede for storytelling, og især ikke i det omfang. Selv sad jeg med følelsen af, at det gjorde bogen unødigt lang. Ingen tvivl om at visse målgrupper er vilde med storytelling. Men før du kaster dig over det og bruger metoden i samme omgang som Louise Lambert, så gentænk lige, hvem din målgruppe er. Ja, vi handler på følelser. Men nogle målgrupper tænder mere på følelsen af, at du kan dit stof end pointer, der bliver underbygget med private anekdoter.
BLOG DIG TIL SYNLIGHED OG SALG hedder bogen. Og efter at have læst den må selv den største skeptiker erkende, at ja: Blogging giver synlighed. Og synlighed er vejen til salg.
Skulle bogen have indeholdt et par sider mere, kunne jeg godt have ønsket mig nogle flere eksempler på, hvordan man bedst muligt hiver besøgende fra bloggen og hen i salgsafdelingen.
Når det er sagt: Louise Lambert har skrevet en rigtig god og grundig bog, som hun kan være stolt af. For både begyndere og let øvede bloggere er den en sand bibel og indeholder, hvad de har brug for. Og for den garvede er bogen god og effektiv repetition (+ lidt til).
Og lige for at varedeklarere, så får jeg ikke noget henvisningsfee for at bringe linket.
Det er herligt, at bogen bliver læst og anmeldt. 🙂
Med storytelling mener jeg ikke nødvendigvis private anekdoter, da man selvfølgelig sagtens kan lægge hovedvægten på kundehistorier eller historier fra sin branche, hvis ens læsere sætter mere pris på det.
Måske skulle jeg have understreget det i bogen …
1000 tak for din anmeldelse, som jeg er meget glad for.