Kapitel 7: Sociale medier og alternative se mig-effekter

Hvis de etablerede medier ikke vil fortælle alle dine historier, så fortvivl ikke. På de sociale medier gælder nogle helt andre kriterier end i pressen. Hvis dit netværk synes dine indlæg, videoer og andet giver dem noget af værdi, deler de med deres netværk, og du kan komme ud til en stor målgruppe på den måde. Det gælder, uanset om du deler viden, underholdning eller stof til eftertanke.

Som selvstændig er det altid en god ide at dele, så folk får et indtryk af, hvad du kan hjælpe dem med.

Det er værd at bemærke, at retningslinjerne for, hvad man må og ikke må på de sociale medier i henhold til markedsføringsloven, var meget uklare, da jeg skrev denne bog. Derfor har jeg ikke haft mulighed for at skrive, hvad der kan være på kant med lovgivningen på dette punkt. Jeg har valgt at komme ind på de sociale medier alligevel, fordi de giver dig mange muligheder som selvstændig.

Blogs – dit eget medie

Som selvstændig oplever du formentligt tit noget i dit arbejde, du har lyst til at fortælle om og uddybe. Det kan være:

  • Spørgsmål, folk stiller, og som du tror, flere vil have glæde af at høre svaret på.
  • Din oplevelse af, at en ny metode virker rigtig godt.
  • Et spørgsmål, du længe har tumlet med selv.

 

Hvis du fra tid til anden har noget på hjerte, kan en blog være en god ide.

Du har ret frit spil for, hvad du kan skrive om på din blog. Men det er en god ide at holde dig inden for det emne, du gerne vil være ekspert i. Dels øger din blog din ekspertstatus, dels hiver din blog besøgende til din hjemmeside, og dels læser Google også blogs.

Hvis du blogger om blomsterbinding, og læserne havner på en side om revision, bliver de dels forvirrede, og dels styrker det ikke din ekspertstatus med to så forskellige emner.

Du skal ikke lade dig skræmme af, at flere andre blogger om det samme emne, du gerne vil blogge om. Nogle emner er meget eftertragtede.

En af fordelene ved blogs er, at du kan producere forud i de stille perioder. Ved nogle blogsystemer kan du indstille, hvornår blogindlægget skal offentliggøres. På den måde kan du også gøre opmærksom på dig selv og firmaet, når du holder ferie.

Når du finder det relevant, kan du linke til dine blogindlæg fra dit nyhedsbrev. Og hvis du på et tidspunkt får lyst til at skrive en bog, vil du sikkert også kunne genbruge nogle af dine blogindlæg.

  • Hvilket emne vil du gerne blogge om?
  • Hvor mange andre blogger om det samme emne?
  • Kan du komme i tanke om de første fem blogindlæg, du gerne vil skrive?

De sociale medier

Som selvstændig skal du huske, at de sociale medier er en del af din professionelle profil. Samtidig åbner de for et utal af muligheder for, at du kan dele din viden.

Send en videohilsen

Både på din blog, i dit nyhedsbrev og i de øvrige sociale medier kan du variere dit indhold ved at bruge videoindslag. Og det kan være nemmere at danne sig et indtryk af folk, når man har set dem på video, end når man har læst noget, de har skrevet.

Det er slet ikke så kompliceret, som det har været. Mange kameraer og mobiltelefoner kan også optage video, og det er blevet nemmere at redigere.

Derfor er det blevet meget almindeligt, at selvstændige sender selvgjorte videoklip med ud, når de kommunikerer både på hjemmesiden og i nyhedsbrevet.

Når du optager video, skal du være opmærksom på:

  • At optage korte sekvenser. Et indslag på en halv time føles meget langt, og hvor tit har modtageren lige så lang tid til at se din video?
  • At der ikke er larm i baggrunden. Du opdager måske ikke umiddelbart, at projektoren larmer, eller at folk går ude på gangen. Men du opdager det, når du skal se videoen. Derfor er det en god ide at optage en kort sekvens først. Eventuelt kan du lave en optagelse, hvor du ikke siger noget. Så bliver det rigtigt tydeligt, at der er noget galt, hvis der kommer lyd på optagelsen.
  • At tale tydeligt og undgå indskudte sætninger.
  • At din baggrund harmonerer med det budskab, du gerne vil sende.

 

Forbered dit budskab, så du ved, hvad du vil sige, men så du ikke virker som en, der læser op. Seerne skal se dit engagement.

Hvis du lægger din video på YouTube, vil den komme frem, hvis folk søger på nogle af dine søgeord her eller på Google. Og samtidig kan du lægge videoen ind på din egen hjemmeside.

Facebook gør det nemt at sprede budskabet

For nogle klinger ordet ”Facebook” lidt useriøst. Men fakta er, at det sociale netværk rummer et utal af muligheder for at kommunikere, da omkring 3,5 mio. danskere har en profil på Facebook.

Blandt dine egne Facebook-venner kender du formentligt en del personer, der ikke er potentielle kunder, fordi de ikke har brug for det, du kan hjælpe med. Men de har venner, der har venner, der kan blive kunder. Og dem kan du meget lettere komme i kontakt med via Facebook eller de andre sociale medier, end ved at håbe på, at dit netværk af sig selv kommer til at nævne dig over hækken eller til badminton.

Du skal oprette en side særligt til dit firma. Dels kan du komme på kant med markedsføringsloven ved at reklamere over for folk, der ikke aktivt har sagt god for at modtage reklame, som firmaopdateringer jo også er. Dels virker det mere professionelt at holde tingene adskilt.

Når du skriver en relevant opdatering på Facebook, er det meget let for dine Facebook-venner eller dem, der synes godt om din Facebook-side, at trykke ’del’, så deres venner også ser din opdatering. Måske knytter de også en personlig kommentar til det, du skriver. Denne handling tager under 20 sekunder og kan sætte dig i kontakt med måske flere tusinde, du ikke selv kendte.

Når nogen markerer, at de ’synes godt om’ din side, kan alle hans eller hendes venner se, at vedkommende har gjort det, og på den måde bliver disse Facebook-venner opmærksomme på, at dit firma og siden eksisterer. Det kan være, at de også får lyst til at følge siden, fordi de gerne vil vide mere om, hvad du laver.

Herudover er det muligt at invitere til forskellige arrangementer via firmaets Facebook-side. Eksempelvis til kurser og gå hjem-møder.

Når nogen tilmelder sig et arrangement via Facebook, kan alle vedkommendes Facebook-venner også se dette, og det er jo med til at gøre reklame for dig. På den måde hjælper de dig med at gentage arrangementer for folk, der måske ikke fik tilmeldt sig første gang, de hørte om det.

Ulempen ved at lade deltagerne tilmelde sig på denne måde er imidlertid, at ikke alle tænker, at det er en bindende tilmelding. Men det er en effektiv måde at sprede et budskab på.

På firmaets Facebook-side kan du ud over arrangementer gøre opmærksom på:

  • Konkurrencer. NB: Der er særlige retningslinjer for konkurrencer på Facebook.
  • Rabatter på nye ydelser.
  • Nye blogindlæg.
  • At der er et nyhedsbrev på vej.

 

Ligesom du kan stille spørgsmål til målgruppen for at se, hvordan de opfatter noget, du arbejder med. For eksempel spurgte jeg på et tidspunkt, om folk, der ikke var i mediebranchen, var klar over, hvad ’agurketiden’ betød.

Mange opfatter fejlagtigt antallet af folk, der synes godt om en side, som eneste succeskriterium. Men hvad skal du med mange fans, hvis de er passive. Det er langt mere gavnligt for dig og dit firma, hvis du har færre fans, men de til gengæld kommenterer og deler det, du skriver.

LinkedIn har mange af de samme muligheder som Facebook. Dog vil du møde en anden målgruppe her, og især de større virksomheder opfatter LinkedIn som langt mere seriøst.

LinkedIn er rigtig godt til at holde styr på, hvor tidligere kolleger og samarbejdspartnere etc. arbejder i dag, ligesom du kan holde kontakt med dine leverandører her.

Majbritt-lund-kuglepen

Majbritt Lund-kuglepennen – sådan kan de sociale medier bruges

Tidligere var jeg kendt som ’hende med kuglepennen’. En sjov historie, der aldrig var blevet til noget uden de sociale medier.

Helt kort: Jeg fik min første kuglepen med eget logo på i december 2008 og var meget tilfreds med firmaets nye vidunder. Og begejstring smitter. Derfor blev mit netværk også imponeret over kuglepennen, og de begyndte at melde tilbage, at det var en god kuglepen. På et tidspunkt oprettede jeg en Facebook-side til kuglepennen i tidens ånd. Her delte kuglepennens ”venner” billeder, hver gang de havde haft kuglepennen med til spændende steder over hele verden.

På et tidspunkt holdt jeg en reception, fordi jeg havde fået en ny variant af kuglepennen. Jeg fik en videofotograf til at optage receptionen, og før den havde ligget på YouTube et år, havde over 1.000 set den. Her vinter 2017 er tallet næsten 3.000.

Jeg har også skrevet e-bogen Mit liv som kuglepen, der ligesom pennen er blevet markedsført via de elektroniske medier, ligesom jeg selvfølgelig også har blogget om kuglepennen. På den måde er historien om Majbritt Lund-kuglepennen et eksempel på, hvordan man kan få de forskellige sociale medier til at spille sammen.

Andre synlighedsfaktorer

Du skal også huske på, at du kan sende et signal om dit firma andre steder end de etablerede platforme. Både gennem dit valg af mail, konkurrencer og som brevkasseredaktør.

Hotmails sender signaler

Nogle gange ser jeg selvstændige, der bruger hotmail, gmail eller lignende. Og det sender et signal om, at deres firma formentligt enten er helt nyt, eller at det ikke går så godt.

For etablerede firmaer har egne domænenavne og tilhørende mailadresser.

Nogle selvstændige vil gerne lige se, om ideen kan bære, inden de foretager de store investeringer. Men netop den tilgang til firmaets markedsføring kan blive grunden til, at de aldrig slår igennem. For hvis indehaveren selv er usikker på, om ideen holder, hvorfor skulle kunderne så tro på den?

Ud over at det er uprofessionelt at bruge mailadresser, der ikke relaterer til din hjemmeside, går firmaer glip af en markedsføringseffekt ved at bruge dem. Folk kan ikke se, hvor de kan læse mere, og de ved ikke nødvendigvis, hvad firmaet laver.

Da jeg skrev denne bog, overvejede jeg at få en kendt kvinde til at skrive forordet til min bog. Indtil jeg fandt ud af, at hun havde en gmail-adresse på sin hjemmeside.

Skriv også dine kontaktoplysninger i din autosignatur, så folk hurtigt kan komme i kontakt med dig, eventuelt ved at ringe i stedet for at svare mailen.

NB: Mange skriver en lille reklametekst i bunden af deres mail. Dette kan tolkes som et brud på spamlovgivningen, fordi du markedsfører dig over for folk, der ikke nødvendigvis har bedt om det.

Øvrige faktorer

Du sender også et professionelt signal ved at få trykt dine visitkort i god kvalitet. Få en grafiker til at sætte dem op for dig. Brug gerne billede på visitkortene, så er det meget nemmere at huske dig.

Når du alligevel har fat i grafikeren, kan du få vedkommende til at sætte et brevpapir op til dig samtidig. Det skal du nok få brug for.

Indtal en personlig hilsen på din telefonsvarer, så folk kan høre, at de har ringet til den rigtige person i det rigtige firma, før de lægger en besked.

Sådan bruger du konkurrencer til at blive set

Du kan gøre opmærksom på dig selv og dit firma ved at lave en konkurrence, hvor deltagerne skal svare på nogle spørgsmål, der gør dem klogere på det emne, du beskæftiger dig med.

Alt efter hvor attraktiv din præmie er (og hvor mange anstrengelser, folk vil gøre sig for at vinde), kan du enten stille et enkelt spørgsmål, hvor svaret findes på forsiden af din hjemmeside, eller du kan stille flere lidt sværere spørgsmål, der får deltagerne til at trave flere af dine undersider igennem.

Mulige gevinster:

  • En times rådgivning.
  • En friplads på et kursus.
  • Fysiske varer, der hiver vinderen ind i butikken og måske giver vedkommende lyst til at købe mere.
  • Bøger, du har skrevet.

 

Hvis du sætter gevinster på højkant til mere end 200 kroner, skal du betale en gevinstafgift.

Bliv brevkasseredaktør

Du kan også dele viden ved at blive brevkasseredaktør for et af de etablerede medier. Kontakt et af de medier, som skriver om det, du beskæftiger dig med. Måske havde de slet ikke tænkt på, at der var basis for en ny brevkasse. På den måde kommer du i kontakt med alle deres læsere, ligesom der er en god signalværdi i, at mediet har sagt god for dig.

Hvis du laver sådan en aftale, så husk at sikre dig, at du bevarer ophavsretten til dine svar. Dem kan du også bruge på din hjemmeside, eller hvis du vil skrive en bog på et tidspunkt. Hvis du både vil lægge spørgsmål og svar ud på hjemmesiden, skal du sikre dig særskilt, at det er i orden for mediet og spørgeren, at du bruger spørgsmålet.

Kan du ikke få en aftale med et medie, kan du eventuelt oprette din egen brevkasse på din hjemmeside. På den måde kan du tiltrække besøgende, fordi du giver noget af værdi væk gratis.

Og ligesom med blogindlæggene kan du linke til brevkassen fra dit nyhedsbrev, når det er relevant, og du kan gøre opmærksom på, at du har et nyt brevkassesvar, på de sociale medier.

Ved at have relevante spørgsmål med svar på hjemmesiden kan folk, der besøger din hjemmeside for første gang, bedre danne sig et indtryk af, hvad du beskæftiger dig med, og hvordan du ville løse en opgave.

Fik du ikke læst de forrige kapitler – så se her

Skriv dit søgeord og tryk ENTER