Kapitel 1: Skriv, så det bliver læst
Kampen om læsernes tid
Vi bliver alle sammen overdynget med informationer og sorterer derfor konstant oplysningerne efter, hvor relevante de er for os, og hvor meget energi vi skal bruge på at læse og forstå dem.
Derfor skal vi som afsendere på ingen måde tage for givet, at vores læsere vil bruge ret lang tid på at læse det, vi skriver til dem – medmindre de straks bliver overbeviste om, at det er relevant for dem, og at de får noget ud af at læse det, vi skriver.
Det skal vi hele tiden have i baghovedet, hvad enten vi skriver salgsbreve, SEO-tekster, hjemmesidetekster, brochurer, nyhedsbreve, bøger eller andet.
Og jo flere gange læserne oplever, at vi giver dem informationer, de ikke har brug for, des mindre er chancen for, at de vil læse det, vi skriver, en anden gang.
Når du skriver, skal du derfor hele tiden:
- Vurdere alle dine oplysninger ud fra, om de er relevante for flertallet af læserne.
- Skrive i et sprog, der glider så nemt, at dine læsere ikke skal koncentrere sig om at læse det, du skriver.
Læseren er hovedpersonen
Uanset hvilken type tekst du skriver, skal du fokusere på den type læsere, du har flest af.
Mange medier og virksomheder har derfor konkretiseret deres målgruppe ved at opfinde flere personer, som læserne kan identificere sig med.
Det kan være personer, der har cirka samme økonomi, uddannelse og familiære status som læserne. Ved at journalisterne har disse fiktive personer for øje, når de skriver, bliver det lettere for dem at målrette deres budskab.
Måske er det også relevant for dig at opfinde en fiktiv person, du kan målrette dine tekster til.
Eksempler på målgrupper
Du skal hele tiden se din læser for dig, når du vælger, hvad du vil skrive om, og hvordan du vil skrive. Måske henvender du dig til to meget forskellige målgrupper. I så fald kan du overveje at have forskelligt markedsføringsmateriale til hver gruppe. Det giver selvfølgelig ekstra arbejde, men kan også være grunden til, at du får fat på kunden – eller fastholder læserne af dit nyhedsbrev.
Ved at fokusere på den rette målgruppe undgår du også at blive kontaktet forgæves af folk.
Lise Windfeld Bornerup, indehaver af Astma Care Danmark, har oplevet, at hun fik flere reelt interesserede henvendelser, efter hun ændrede fokus på sin hjemmeside.
Oprindeligt fokuserede hun på, at hun kunne hjælpe alle til at få det bedre ved at trække vejret på en anden måde. Men i 2009 ændrede hun teksten på hjemmesiden til, at hun hjælper klienter med astma og KOL, så de ikke behøver at tage så meget medicin.
Det betyder, at dem, hun kommer i kontakt med nu, er så dårlige, at de gerne vil betale for hendes hjælp.
Hvis du også har læst min første bog, God kommunikation i foreningen, vil du se mange eksempler på, hvordan jeg vinkler de samme emner anderledes til de to forskellige målgrupper, når du læser denne bog. Hvor jeg her skriver om kunder og markedsføringseffekt, skrev jeg tidligere om medlemmer og en fælles sag. Herudover har jeg tilføjet et kapitel om at skrive bøger, jeg har uddybet de sociale medier mere og har fjernet nogle afsnit om professionelle e-mails. I den første bog gav jeg også tip til, hvordan man selv tager gode billeder, fordi jeg ved, at mange foreninger tager deres billeder selv. Når du har din egen virksomhed, antager jeg, at du får en professionel fotograf til at tage dine billeder, så derfor kom det heller ikke med her.
Jeg forestiller mig, at flertallet af jer, der læser denne bog:
- Brænder for jeres arbejde.
- Har ustabile arbejdstider.
- Arbejder meget.
- Er bevidste om, at tid koster.
- Har drømme om, hvordan I gerne vil have, at det går firmaet fremover.
- Gerne vil være bedre til at kommunikere.
Overvej, inden du skriver:
- Hvem er min læser?
- Hvad interesserer han sig for?
- Hvad ved læseren i forvejen?
- Hvad har læseren brug for at vide?
- Hvor mange detaljer har læseren brug for?
- Hvad er ligegyldigt for læseren?
- Hvor mange specialudtryk kan jeg forvente, at læseren er fortrolig med?
Disse spørgsmål er både relevante, hvis du vil plante en historie i pressen, og hvis du vil skrive nyhedsbrev, salgsbrev eller hjemmesidetekst.
Skriv, så du sælger
Tænk markedsføring ind, hver gang du skriver på vegne af din virksomhed.
Fokuser på, hvad du kan hjælpe din læser med, og hvad vedkommende får ud af din hjælp.
Det interessante er som regel ikke, hvor du er uddannet, men hvad læseren kan bruge din viden til. Og over for mange virksomheder er et godt salgsargument, at de sparer penge, eller at medarbejderne bliver mere effektive.
”Jeg er uddannet ernæringsterapeut i 2003. Herefter har jeg arbejdet to år på det lokale plejehjem, hvorefter jeg etablerede egen virksomhed. Her hjælper jeg med ernæringskorrekte kostplaner, beregner kaloriebehov og analyserer, hvordan klienterne undgår vægtøgning”, kan blive til:
”Er du træt af slankekure, der ikke virker? Så er du kommet til den rette. De seneste seks år har jeg hjulpet danskere med at ændre livsstil, så de taber sig og bevarer den slanke linje. Jeg hjælper dig med at finde ud af, hvordan du kan spise mere af det sunde, du godt kan lide – i stedet for at fortælle dig, hvad du ikke må spise”.
Eller:
”Jeg hjælper dig med at analysere, hvordan du kan få flere kunder”, kan ændres til:
”Jeg hjælper dig med at få flere kunder”.
Ved at fokusere på dine resultater kan kunderne bedre se, hvad de får ud af at handle hos dig. I stedet for at kontakte en af dine konkurrenter eller spare hjælpen væk. Når du fortæller, hvad du kan hjælpe kunderne eller klienterne med, i stedet for at fortælle om dig selv, bliver det også lettere for dit netværk at huske – og genfortælle – hvad du er god til.
Og det er ingen skam at prale. Din virksomhed overlever kun, hvis tilpas mange mennesker tror på, at du er så god, at de vil betale for din hjælp.
Brug nyhedstrekanten og kom til sagen
Nyhedstrekanten er en journalistisk fortællemodel, hvor du først siger det allervigtigste, herefter uddyber du, og til sidst fortæller du hele historien.
Lidt moderne kan man sige det på denne måde:
Hvis du kører på det allersidste af batteriet på mobiltelefonen, hvad vil du så sige?
Her vil du ikke sige, at du var ved at komme for sent til mødet med ældrechefen i kommunen, men så kom du endeligt frem, og så var han også forsinket, så det gjorde ikke noget. Nej! Det vigtigste er: Hvad sagde han? Han sagde, at du fremover skulle levere aftensmad til alle kommunens pensionister (det allervigtigste).
Du skal kunne formulere din historie på en linje, og så har du din vinkel. I dette tilfælde kunne vinklen være: ”Firmaet Sund Aftensmad fordobler sin omsætning” (hvis det er tilfældet hos dig).
Forestil dig eventuelt, hvordan din historie ville se ud på forsiden af Ekstra Bladet, for journalisterne her er rigtig gode til at sige tingene kort.
Uddyb din historie til tre sætninger – svarende til en sms – så har du din indledning.
”Firmaet Sund Aftensmad forventer at ansætte flere medarbejdere, efter de fremover skal levere aftensmad til kommunens pensionister. Sund Aftensmad søger derfor nye køkkenassistenter og chauffører. Den nye ordre vil formentligt fordoble firmaets omsætning”.
Og når du skal i gang med selve teksten, har du i princippet al den plads, du skal bruge for at fortælle historien – svarende til en e-mail. Prøv alligevel at gøre det så kort som muligt. På den måde tvinger du dig selv til at være præcis.
Oprindeligt blev denne metode med det vigtigste først indført, for at journalisten havde fået fortalt det vigtigste, hvis forbindelsen blev afbrudt, mens han telegraferede sin historie hjem. Den dag i dag fungerer det sådan, at hvis der ikke er plads til hele teksten i bladet eller avisen, kan redaktionssekretæren skære stof væk fra den sidste del af artiklen.
Fokuser på, hvad du vil fortælle
Før du begynder at skrive, skal du gøre op med dig selv, præcis hvad du vil fortælle.
Prøv at gøre denne sætning færdig:
”Jeg vil fortælle, at …”
Ikke: ”Jeg vil skrive noget om …”
Så tvinger du dig selv til at fokusere på essensen i historien, før du begynder at skrive.
Historien ligger i vinklen, ikke i emnet.
Ikke”: Jeg vil fortælle noget om CMS-systemer”, men: ”Jeg vil fortælle, at din virksomhed bedre kan blive fundet på Google, hvis du skifter CMS-system”.
Hver gang du vil skrive en sætning herefter, kan du let se, om den har noget at gøre med vinklen i historien. Har den ikke det, så overvej, om den skal med.
Leg med dit budskab, indtil du får det ned på en sætning.
Når først budskabet er helt præcist, må du gerne ændre din rubrik (som en overskrift hedder på fagsprog), så den fænger bedre:
”Jeg vil fortælle, at firmaet fremover vil sælge mere til udlandet”, kan blive til: ”Mere salg til udlandet”.
Skrivetricks, der fastholder din læser
Der er mange tricks, der kan hjælpe dig til at skrive mere levende og mere præcist.
De eksempler, jeg kommer med her, gælder uanset hvilken type tekst, du skriver. Det vil både sige bøger, pressemeddelelser og tekster til nettet. Du kan læse mere om at skrive til nettet i næste kapitel.
Don’t tell me – show me
Vi husker bedre ved at skabe indre billeder og danne vores egne konklusioner end ved at høre tillægsord.
EKSEMPEL
”Det er spændende at arbejde som konsulent”.
Det er en påstand, som i sig selv ikke fortæller ret meget. Vi ser ingen billeder og er ikke blevet meget klogere.
I stedet kunne du skrive:
”På en typisk dag kan en konsulent både være til kundemøde, skrive nyhedsbrev og holde oplæg ved et gå-hjem-møde”.
Her får læseren konkret at vide, hvad konsulenten laver, og kan selv danne sig indtrykket, om det lyder til at være spændende, stressende eller noget helt tredje.
EKSEMPEL
”Professionel markedsføring er godt for bundlinjen”.
Denne sætning åbner for to spørgsmål:
- Hvad mener du med ”professionel markedsføring”?
- Hvad betyder ”godt for bundlinjen” mere præcist?
I stedet kunne du skrive:
”Frisørsalonen Klip og Krøl fik 20 procent flere kunder, efter indehaveren begyndte at udgive nyhedsbreve, skiftede billederne på hjemmesiden ud og satte et nyt skilt ud på gaden”.
Her får læseren både at vide, hvad frisørsalonens indehaver konkret har gjort, og hvad salonen har fået ud af det.
Brug korte sætninger
”Efter kataloget blev sendt ud til kunderne, oplevede virksomheden en markant efterspørgsel på de nye typer varer, hvor især paraplyerne var eftertragtede, fordi de både kunne foldes sammen og være i en taske, men også fordi de var lavet af et særligt materiale, så de tørrede hurtigt”.
Puha … Det går meget bedre med at dele hele smøren op i flere sætninger.
”De nye paraplyer var meget eftertragtede, fordi de både kunne foldes sammen og tørre hurtigt. Derfor oplevede virksomheden en stor efterspørgsel på disse paraplyer, da de sendte deres nye katalog ud”.
Brug aktive ord i stedet for passive:
Skriv ’uddanner’ i stedet for ’uddannes’ og ’maler’ i stedet for ’males’.
Ved at bruge aktive ord i stedet for passive vil læseren kunne se en handling for sig. Det er lettere at huske, og dit budskab sidder bedre fast.
”Mange selvstændige afleverer deres momsregnskab i sidste øjeblik”, er mere levende end: ”Momsregnskabet afleveres i sidste øjeblik”.
”Dagligt offentliggøres nye undersøgelser om den positive virkning, der er på lidelser af enhver art ved behandling med kosttilskud”.
Puha, den var også tung.
Hvad med: ”Aviser skriver dagligt om undersøgelser, der viser, at kosten kan hjælpe syge”.
Ved at skrive aktivt i stedet for passivt bliver du tvunget til at skrive konkret, hvem der gør hvad. Modsat de passive sætninger, hvor det står hen i det uvisse, hvem der handler.
Vær opmærksom, hvis du slutter dine ord af med:
- ’-inger’.
- ’-ende’.
- ’-else’.
Ord som bekymringer, skrivelse og sammenlægninger.
Ord, der slutter på den måde, kan du lige så godt skrive i den aktive form.
”Der var mange henvendelser til firmaet”, bliver til: ”Mange henvendte sig til firmaet”.
”Mange tilmeldinger var registreret”, bliver til: ”Mange havde tilmeldt sig”.
Sænk lixtallet
Lixtal er en forkortelse af læsbarhedsindekstal. Jo lavere lixtallet er i din tekst, des lettere er den at læse, og des flere vil læse din tekst – helt færdig.
Sådan regner du lixtallet ud:
- Divider antallet af ord i din tekst med antallet af punktummer, og skriv resultatet ned med én decimal.
- Divider herefter antallet af ord, der har mere end seks bogstaver med antallet af ord i det hele og gang med 100. Skriv også dette tal ned med én decimal.
- Læg de to decimaler sammen og rund af til et helt tal.
Lixtal for dette tekststykke (fra og med ”Sænk lixtallet” til og med ”til et helt tal”) regnes altså således ud:
Antal ord: 95.
Antal punktummer (inklusive kolon): 6.
95 divideret med 6 = 15,8.
Antal ord med mere end seks bogstaver: 19.
19 divideret med 95 gange 100 = 20.
Så lægges resultaterne sammen:
15,8 plus 20 = 35,8. Det rundes op til 36, som er en middel tekst.
Under 25: Meget let, børne- og ungdomsbøger.
25–34: Let, skønlitteratur for voksne.
35–44: Middel, dag- og ugeblade.
45–54: Svær, debatlitteratur og populærvidenskabelige artikler.
Over 54: Meget svær faglitteratur, afhandlinger, lærebøger og lovtekster.
Eksempel: Tekst med et lixtal under 25:
”Butikken ligger i city. I begyndelsen solgte de kun sko, men nu sælger de også tasker”.
- Antal ord: 16.
- Antal punktummer: 2.
- 16 divideret med 2 = 8.
- Antal ord med mere end seks bogstaver: 2.
- 2 divideret med 16 gange 100 = 12,5.
Så lægges resultaterne sammen: 8 plus 12,5 = 20,5, som rundes op til 21.
Eksempel: Tekst med et lixtal over 54:
”Artiklerne om erhvervsudviklingen i området beskriver livet på strøget og i industrien.
Medierne fokuserer ofte på vækstvirksomheder og skriver sjældent om nyetablerede iværksættere”.
- Antal ord: 23
- Antal punktummer: 2
- 23 divideret med 2 = 11,5
- Antal ord med mere end seks bogstaver: 13
- 11,5 divideret med 23 gange 100 = 50
Så lægges resultaterne sammen: 13 + 50 = 63.
Har du sætninger med mere end ét komma, så overvej, om du kan dele sætningen op i to.
Kan læseren se, hvem der er grundleddet i din tekst? Altså hvem, der gør noget. Ellers er du nok kommet til at bruge passivt sprog. Gør det aktivt.
Hvor højt er dit lixtal? Test det to til tre steder.
Sætningstyper, formuleringer og ord, du skal prøve at undgå
Indskudte sætninger
”Kontorfællesskaberne i midtbyen, som der er en del af, var eftertragtede”, kan blive til:
”De mange kontorfællesskaber i midtbyen var eftertragtede”.
”Hjemmesider, der er lavet i WordPress, er nemme at googleoptimere”, kan blive til:
”Det er nemt at googleoptimere hjemmesider i WordPress”.
Som regel er en indskudt sætning en ekstra oplysning i forhold til det vigtigste, man vil sige. Og dermed går der længere tid, før man kommer frem til essensen.
Derudover giver de indskudte sætninger nogle hårde afbrydelser i selve flowet i fortællingen, og det bliver sværere at holde fokus, fordi der kommer så mange tillægsoplysninger hele tiden.
Knudret ordstilling
”Når jeg om morgenen er kommet ind på kontoret og har læst mine mails, begynder dagen”, kan blive til:
”Dagen begynder, når jeg er kommet ind på kontoret og har læst mine mails”.
Det er mere logisk at gøre sådan, fordi begyndelsen kommer først i sætningen.
Sammensatte ord
- Sammen-satte.
- Risiko-villighed.
- Om-sig-gribende.
Sammensatte ord er unødigt lange, hvilket gør teksten sværere at læse. Derudover er de ofte passive frem for aktive.
”Kolesterolsænkende medicinalprodukter”, er meget tungere end:
”Medicin, der sænker mængden af kolesterol”.
”Arbejdet med nyhedsbrevet var omsiggribende”, er tungere end: ”Arbejdet med nyhedsbrevet greb om sig”.
Fremmedord og specialudtryk
Jo flere fremmedord og specialudtryk du bruger, des færre forstår, hvad du skriver.
Selv blandt dem, der egentligt forstår, hvad du skriver, vil flere falde fra, fordi disse ord gør din tekst tungere.
”Implementering af call to actions på websitet øgede salgsaktiviteterne for virksomheden”, kan ændres til:
”Flere handlede på virksomhedens hjemmeside, efter den havde fået betalingsmodul”.
NB. Call to actions er, når du inviterer brugeren på din hjemmeside til at gøre noget bestemt. I dette tilfælde at købe noget over nettet.
Klicheer
En gammel traver som: ”Uden mad og drikke duer helten ikke”, er en slidt kliche. Hvis du gerne vil bruge den slags ordsprog, så prøv at tviste dem, så de får en lidt anden betydning.
”Vi opfinder gerne den dybe tallerken til dig”, i stedet for: ”Man behøver jo ikke at opfinde den dybe tallerken hver gang”.
Eller: ”antikke varer i nye lokaler”, i stedet for: ”gammel vin på nye flasker”.
Forkortelser
Du kan ikke forvente, at din læser på stående fod kan afkode, at ’p.b.a.’ står for ’på baggrund af’. Og når en læser stopper op og funderer over, hvad en forkortelse står for, forstyrrer det den samlede læseoplevelse. Selv de forkortelser, du forventer, alle forstår – som ’evt.’ – ville jeg undgå.
Når øjet bevæger sig hen over siden, opfatter det bedre et ord, der er skrevet helt ud. Derfor skriver journalister som udgangspunkt ikke forkortelser.
Man
Hvem er ’man’? Skriv det.
Så får du ofte en konkret person eller en konkret gruppe personer, og det gør din tekst både mere levende og mere præcis. Nogle gange er det umuligt at undgå ’man’, men hvis du nøjes med at skrive det i de situationer, har du sikkert også reduceret markant, hvor mange gange du bruger ordet.
Negativt eller positivt ladede ord eller formuleringer
- Bør.
- For få.
- Den høje betaling.
Hvad du synes, er som regel ligegyldigt for læseren. I stedet for at du konkluderer, at et kursus var dyrt, men pengene værd, kan du skrive:
”Dagskurset kostede 5.000 kroner, men jeg tjente pengene hjem i løbet af en måned”.
Så kan læseren selv vurdere prisen, og om kurset var pengene værd.
Gåseøjne
Når du bruger gåseøjne om et ord, vil du som regel signalere, at du ikke bruger ordet i sin egentlige forstand. Derfor kan du stramme sproget op ved at lede efter et ord, der passer bedre, i stedet for at bruge gåseøjnene. Medmindre du skriver noget for sjov og eksempelvis taler om en bankrøver, der ’går på arbejde’.
Fyldord
Når du har skrevet din tekst, så se den igennem med det primære formål at fjerne fyldord og gentagelser.
Vær opmærksom, hver gang du støder på ”der er …”. Disse ord kan oftest undgås.
Nogle gange kan fyldord som ’altså’ og ’alligevel’ få sproget til at glide lettere, og derfor kan de selvfølgelig (også et fyldord) tjene et formål. Men vær bevidst om, hvornår du bruger dem.
Når du er færdig med at skrive, så læs din tekst igen og overvej, om du kan skrive anderledes, hver gang du støder på følgende:
- Tillægsord.
- For mange kommaer (indikerer lange og/eller indskudte sætninger).
- Fremmedord.
- Lange ord.
- Ord, der ender på: ’-inger’, ’-ende’ og ’-else’.
- Man.
- Fyldord.
- Gåseøjne.
- Klicheer.