Ram målgruppen, og sælg mere

Et rådgivningsforløb, hvor du bliver helt klar over, hvem din målgruppe er. Herefter kan du meget bedre sælge og få loyale kunder, der vender tilbage.

Vil du undgå at spilde tid og penge på markedsføring, der ikke virker?

  • Brochurer, som du ikke kan gennemskue, om kunderne læser
  • Messer, som ikke tiltrækker de rette besøgende
  • Nyhedsbreve, der ikke udløser det rette salg

Mange virksomheder bruger deres tid og penge på markedsføring, der ikke rammer målgruppen.

Det behøver ikke være sådan.

Med forskningsbaseret kundesegmentering bliver det anderledes.

Anja

Markant lettere at løse mine opgaver

“Efter Majbritt introducerede Uddannelseshuset for Kundetyperne, og vi definerede kundegruppen som de blå, er mange af mine arbejdsopgaver blevet markant lettere at gå til, fordi jeg er krystalklar over, hvem jeg skriver til.”

Anja Thybo
Ekspert i hurtiglæsning, Uddannelseshuset

Sådan foregår emotionel markedsføring

Helt kort: Når vi får lyst til at købe noget, kan vi mærke det. Annoncen, nyhedsbrevet, hjemmesiden, personen vi taler med, vækker noget i os, der enten er behageligt, ubehageligt eller neutralt. Alt efter om vi er målgruppen eller ej.

Derfor skal vi tilrettelægge vores markedsføring ud fra, hvordan vores målgruppe reagerer på en specifik påvirkning. Når du ved præcis hvilken målgruppe, du allerhelst vil samarbejde med, kan du tiltrække de rette kunder.

Få kunderne til at købe og komme tilbage

Når du målretter hele din markedsføring og dine ydelser efter én målgruppe, vil målgruppen være meget mere tilbøjelig til at handle hos dig. Dels kan de mærke, at du netop er til for dem. Og dels bekræfter både billeder, tekst, grafik m.m.  den opfattelse, kunden i forvejen har af sig selv. Og jo mere gennemført, du gør det, jo mere overbevist vil kunden blive, om at du er den rette leverandør.

Kunderne bliver mere tilfredse, køber mere og er bedre ambassadører for dig.

checkmark-hvid-outline-firkantet-9

Når du primært har den samme type kunder, lærer du dem bedre at kende. Derfor bliver du endnu bedre til at give dem det, de gerne vil have. Både i form af service og markedsføring, samtidig med at  din specifikke ydelse bliver mere målrettet

checkmark-hvid-outline-firkantet-9

Du kan spare tid, fordi du ikke behøver at sætte dig ind i alle former for markedsføring. Men kun de former, din målgruppe foretrækker.

Du behøver heller ikke overskue alle sociale medier

checkmark-hvid-outline-firkantet-9

Du sparer penge, fordi du kun bruger de rette markedsføringskanaler.

Samtidig kan du planlægge mere effektivt, fordi du har et klart overblik over din forretning og dine kunder

Bliv skarp på din målgruppe – og tjen mere NU

Skal jeg rådgive dig om valg af den rette målgruppe én gang for alle, så du fremover kan ramme dine kunder med strategisk markedsføring?

checkmark-blaa-firkantet-9

1. Du vælger din målgruppe

Vi gennemgår, hvilken målgruppe der vil være mest attraktiv for dig.

Både i forhold til hvem, der er interesseret i dine ydelser, og hvem der passer til dig og den måde, du har struktureret din virksomhed.

Du kan sikkert nemt genkende arketyperne, når jeg gennemgår dem med dig.

checkmark-blaa-firkantet-9

2. Du lærer dine kunder bedre at kende

På rådgivningsmødet får du som regel så præcist et billede af din primære kunde, at du allerede efter mødet vil kunne kommunikere bedre og målrette dine ydelser præcist til målgruppen.

checkmark-blaa-firkantet-9

3. Efter rådgivningsmødet

Når du har valgt din kundetype, kan jeg og de andre certificerede lave din markedsføring, så den rammer præcist. Jeg kan også lære dig at skrive teksterne selv.

Den præcise markedsføringsplan og undervisning er ikke en del af rådgivningsmødet.

Book et rådgivningsmøde nu

Du kan allerede nu booke en tid til et rådgivningsmøde, så vi hurtigt kan komme i gang.

Når du har foretaget dit køb i shoppen, får du automatisk et link til min onlinekalender, så du kan booke den tid, der passer dig bedst.

Pris: 4.500 kroner ekskl. moms

I prisen er: Min forberedelse, et to-timers rådgivningsmøde + ½ times opfølgning per telefon.
Rådgivningsmødet kan enten finde sted på mit kontor eller via telefon eller per skype.

Hvorfor kan jeg rådgive dig om målgrupper?

Siden 2007 har jeg drevet mit eget kommunikationsfirma. Her har jeg specialiseret mig i vækst og onlinemarkedsføring for mindre virksomheder.

Mit speciale er ord, der

  • tiltrækker og fastholder læseren
  • sælger
  • bliver fundet på søgemaskinerne

Fokus er på at lægge en strategisk markedsføringsplan sammen med mine kunder, så de forskellige opgaver sættes i gang på de rette tidspunkter. På den måde opnår kunderne det største udbytte af deres markedsføring.

anette b

Meget nemmere at målrette efter én type

”Selv om jeg har + 30 års erfaring med salg, kunne jeg straks se, at de emotionelle kundetyper kunne noget helt særligt. Der er jo videnskab bag, så det er ikke noget, vi tror. Vi ved, det virker.

Det er meget nemmere at udvikle de rette produkter, når vi kun går efter én målgruppe.”

Anette Bornemann
Salgsrådgiver, byBornemann

Kim Holzmannn

Kim Holzmann
Fleksjobvejleder , Coachment

Nu ved jeg, hvad mine kunder vil have

”Efter en præcis gennemgang af de 4 kundetyper vidste jeg, hvilken kundetype jeg ville gå efter. Herefter blev det meget lettere at skrive, så jeg rammer målgruppen.

Nu er jeg ikke længere i tvivl om min hjemmeside, for jeg ved, hvad mine kunder vil have. Blandt andet har jeg en konkret liste med ord, som matcher målgruppen.

Majbritt var inde over mine tekster et par gange, og gav konkret feedback om, hvad jeg skulle ændre. Hun fortalte, hvilke passager der ikke ville komme til at virke og hvorfor, og hvad jeg skulle gøre i stedet.”

Læs mere

”Undervejs pegede hun på helt konkrete steder i mine tekster og slog ned på alle føle-ord og ukonkret sprog, fordi min kundetype netop køber ind på konkrete fakta samt info om, hvad de skal gøre.

Det var effektivt, ærligt og hårdt. Derfor nåede jeg langt mere, end jeg havde troet, på bare 4 timer. Hjemmesiden er stadig ikke færdig, men jeg er superglad for, at jeg er kommet så langt, som jeg er. Nu kan jeg lave resten færdig selv.”

Vil du vide mere om emotionel kundesegmentering?

De emotionelle kundetyper er en metode, hvor vi alle er inddelt i 4 forskellige typer, der reagerer forskelligt i købssituationen.

Når vi én gang har valgt én type som vores primære kunde, kan vi tilrettelægge vores markedsføring udelukkende efter den kundetype. Og vi kan vælge en masse markedsføringsformer fra, fordi vores specifikke målgruppe foretrækker noget andet.

Derfor kan vi sælge mere, samtidig med at vi både sparer tid og penge. Så vi gavner bundlinjen på flere måder.

Når du har valgt din målgruppe, er der også en fast formel for

  • null
    hvor tit du skal sende nyhedsbreve ud
  • null
    hvilke sociale medier, du skal bruge
  • null
    om du skal kigge ind i kameraet, når du bliver fotograferet
  • null
    om hjemmesiden skal være statisk, eller om billeder og grafikker skal bevæge sig

m.m.m.

Denne formel kan jeg hjælpe dig med at følge, når du én gang har valgt din målgruppe. Så den tid, du bruger på at sætte dig ind i metoden og lægge en markedsføringsstrategi efter konceptet, er hurtigt tjent ind.

Kundetyperne er

De røde:

Hader at kede sig. Derfor er de glade for hjemmesider, hvor der sker noget, så de bliver overraskede, og de er som regel de første på nye sociale medier. Det er typisk også de røde, der står i timelange køer for at få fingre i nye tilbud, hvad enten det drejer sig om premierebilletter eller varer i et begrænset antal. Skal du trigge dem i din markedsføring, så lok dem med en overraskelse.

En rød opfatter sig selv som et spændende menneske, der tit hører om nye tendenser først. Indbegrebet af en firstmover.

De gule:

Meget følsomme mennesker, der vil mærke og kende personen, de handler med. De er især interesseret i mennesket bag og den personlige historie. Gule frastødes af alt, der kan virke falsk. Eksempelvis billeder, der er bearbejdet til det ukendelige, eller hvis de bliver usikre på din intention. Facebook er deres foretrukne sociale medier, da de her har mulighed for at være i kontakt med mange og hjælpe dem, selv om de foretrækker at mødes med folk i virkeligheden.

En gul opfatter sig selv som et godt og omsorgsfuldt menneske, der passer på andre – og verden.

De blå:

Ambitiøse mennesker, der søger viden, så de fremover kan slå deres konkurrenter endnu bedre. De blå ser tid som en kostbar ressource, og derfor er det vigtigt, at du hurtigt kommer til sagen, så de ikke oplever, at de spilder deres tid. Du kan godt fastholde de blå i lang tid med film eller lange tekster. Bare de får brugbar viden. Foretrækker LinkedIn, hvor de knytter karrieremæssige relationer med andre vigtige og ambitiøse mennesker.

En blå opfatter sig selv som et flittigt menneske, der når sit mål ved at knokle for det. De tror ikke på held. Men på flid og fortjeneste.

De grønne:

Foretrækker primært at bevare status quo og regelmæssighed. Eksempelvis at et nyhedsbrev kommer på det samme tidspunkt, så de ved præcist, hvad der kommer til at ske. Handler gerne lokalt og er de mest loyale kunder, man kan få. For hvorfor ændre noget der virker? Sætter sig altid meget grundigt ind i tingene, når de overvejer at købe noget.

En grøn opfatter sig selv, som en god og stabil nabo og ven. En man kan stole på.

FAQ

Når jeg allerede arbejder med min målgruppe i dag, hvad kan de emotionelle kundetyper så forbedre?

De emotionelle kundetyper gør det meget lettere for dig at forstå din kunde og give ham det, han gerne vil have. Efter jeg blev introduceret for modelen fandt jeg også ud af, hvorfor jeg kunne opnå nogle bedre resultater med nogle bestemte typer.
Mest af alt: Jeg fik 4 arketyper, som jeg nu altid har i baghovedet, og som jeg kender rigtig godt. Derfor ved jeg, hvordan jeg og mine kunder rammer dem bedst med vores markedsføring.

Hvorfor må jeg kun vælge én type?

Når du vælger kun at fokusere på én type i din markedsføring, vælger du ikke nødvendigvis de andre typer fra – som kunder.

De allerfærreste mennesker er lige så karikerede som de arketyper, de emotionelle kundetyper bygger på. Vi har flere farver i os. Den ene er bare tydeligst, især når vi skal købe noget. Derfor vil du ramme noget hos mange af dem, der ikke tilhører den type, du vælger. Mange af mine læsere er ikke blå, som jeg og min målgruppe er. Men de har noget blåt i sig, som jeg fremprovokerer ved at skrive rent blåt. Samtidig sikrer jeg, at de ikke-blå kunder ved, hvad de kan forvente hos mig, fordi jeg har været så tydelig i min kommunikation. Du kan gøre det samme.

Kan du rådgive mig, når jeg og mine kunder er andre typer end dig selv?

Ja, det kan jeg sagtens. På min certificering havde jeg en hel dag om hver type og skrev også en opgave til hver. Og her efter min certificering har jeg arbejdet ligeså meget med markedsføring til mine kunders gule og grønne kunder som til de blå. Men fordi jeg skriver blå for mig selv, er det selvfølgelig den farve, jeg har mest erfaring med.

Skal jeg så ændre hele min markedsføring efter rådgivningsmødet?

Selvfølgelig ikke.

Du kan foretage ændringerne løbende og fremover have din kundetype i baghovedet, når du arbejder med din markedsføring. Det gør, at du kan vælge meget mere præcist, næste gang du eksempelvis skal have taget billeder eller lavet grafiske ændringer.

Umiddelbart efter rådgivningen vil du kunne justere dine produkter, ligesom du bedre kan tale med din kunde, når du ved, hvilken type han er. Du kan også bedre afvise de kunder, du ikke ønsker at have.

Kan du også rådgive om billeder og grafik?

Mine stærkeste sider er tekster, og hvordan din virksomhed og ydelser passer til målgruppen. Men qua min certificering ved jeg også en del om, hvordan billeder og grafik bedst tilpasses de forskellige typer.

Jeg arbejder i forvejen efter andre personlighedstyper, som ligner de emotionelle kundetyper. Er jeg så dækket ind?

De emotionelle kundetyper bygger på forskning fra helt tilbage fra før vores tidsregning. Derfor minder de om flere af de andre modeller. Det, der adskiller kundetyperne fra de andre typer, er, at vi her udelukkende ser på, hvilken type vi primært er i købsøjeblikket, og at vi samtidig ved så præcist, hvordan vi rent markedsføringsmæssigt giver de forskellige typer lyst til at købe mere.

Stine

Stine Zink, psykoterapeut

Kalenderen fyldt med de rigtige kunder

“At læne mig op ad Kundetyperne sparer mig for meget tid og masser af hovedbrud. Jeg skal ikke spekulere på, om jeg har valgt at gøre det rigtige. Det ved jeg, at jeg har.

Læs mere

Havde jeg kendt til Kundetyperne fra begyndelsen, havde jeg sparet mig selv for mange frustrationer. De har givet mig en sikkerhed, så jeg altid ved, hvad mine klienter og læsere vil have, og hvilke ord jeg skal bruge. Derfor skriver jeg ikke længere akademisk, som jeg gjorde før, men bruger i stedet ord som ”hjerte”, ”hjælpe”, ”mavefornemmelse”, ”føle” og ”mærke”. Og er jeg i tvivl om to forskellige formuleringer, kan jeg nemt se, hvilken jeg skal vælge.

Mine klienter vil have et menneske, og ikke en behandler bag et greb eller en Kloge Åge. Så nu deler jeg bare min erfaring og holder relationerne ved lige, når jeg skriver, og jeg slipper for at sælge. Selv om mine priser ligger i den øvre ende indenfor min branche, er min kalender fyldt med klienter, der betaler fuld pris eller har et klippekort.

Samtidig har jeg fået en helt anden forståelse for farver og billeder, som gør det nemt for mig at vælge billeder til facebook og min hjemmeside. Jeg ved også, at når der skal bruges et billede af mig, så skal det være et nærbillede, hvor jeg kigger direkte ind i kameraet og dermed ser mine klienter i øjnene.

Da jeg begyndte som selvstændig, troede jeg, at jeg skulle hjælpe alle med alt, men Majbritt fik mig hurtigt til at fokusere på det, jeg er særlig god til. Nemlig at hjælpe før, under og efter en skilsmisse.

Det gør, at jeg altid ved, hvad jeg skal skrive om. Jeg ved, hvad min målgruppe gerne vil høre om, og hvordan jeg skal skrive til dem. Derfor kan jeg nu skrive et nyhedsbrev på ½ time på en god dag. Og mine klienter kan bedre se, hvorfor de skal vælge mig fremfor mine kolleger.

Samtidig er det de rette klienter, der kommer. Det betyder, at de allerede ved, hvad jeg står for, inden vi mødes. Derfor er de meget mere trygge ved mig, når de begynder her, fordi de føler, at de allerede kender mig, og vi taler samme sprog fra starten.

Jeg ved også, at ”Om mig-siden” er den vigtigste side på min hjemmeside, og at det er helt OK at vise mig selv frem som det menneske, jeg er. Jeg behøver ikke at gemme mig bag et kedeligt CV for at være professionel.

Da jeg var ny, prøvede jeg at gøre alt det, jeg kunne se, andre gjorde. Men selv om jeg var i lokalavisen to gange og forsøgte at sælge samtaler gennem deals, fik jeg ingen klienter ud af det. I dag ved jeg for eksempel, at min målgruppe hverken læser lokalaviser eller er på LinkedIn. Så nu holder jeg mig til Facebook og skriver nyhedsbreve og blogindlæg om livet før, under og efter en skilsmisse.”

Skriv gerne til mig. Så kontakter jeg dig

Kontakt-Majbritt-Lund

Få flere tilfredse kunder, der kommer tilbage

Din målgruppe skal opleve, at du er særlig kompetent til at hjælpe netop dem. Som specialist i kundetyper kan jeg målrette din markedsføring, så du tiltrækker de rigtige kunder.

Kundetyperne bygger på grundig forskning: Alle kunder inddeles i 4 arketyper ud fra, hvad der påvirker dem til at købe. Når du har valgt én type, målretter vi hele din markedsføring og dine ydelser efter netop din målgruppe, og du får lettere ved at sælge.

HAR LØST OPGAVER FOR…

kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
kundereference
frydenlund
kundereference
Medstrøm
kundereference
kundereference

Skriv dit søgeord og tryk ENTER