Specifikt: Hvordan bruger man LinkedIn til at skabe forretning?

Er du ny på linkedin, bliver du nu klædt på til at bruge det sociale medie effektivt og professionelt. Har du været på LinkedIn i nogle år uden at opnå det forventede udbytte, så læs også med, for så er der sikkert flere steder, du kan optimere.

Herefter ved du

  • hvad LinkenIn er
  • hvordan du skriver en professionel LinkedIn-profil
  • hvordan du bruger LI til social selling og marketing
  • hvad LinkedIn premium er
  • hvordan du får stort udbytte ud af LinkedIn uden at betale med andet end din tid

Allerførst: Hvad er linkedIn?

LinkedIn er erhvervslivets foretrukne sociale medie.

Her kan du

  • holde kontakt med studiekammerater, kolleger, chefer, kunder og samarbejdspartnere
  • opnå kontakt med potentielle kunder og samarbejdspartnere
  • dele opslag med dine professionelle overvejelser eller blogindlæg
  • søge nye medarbejdere
  • bidrage til faglige onlinesamtaler og vise din ekspertviden

 

LinkedIn adskiller sig fra andre sociale netværk ved udelukkende at henvende sig til erhvervslivet. En præmis flertallet af LinkedIn-brugerne har taget til sig. Det kan du se på mængden af likes og kommentarer til de erhvervsrelaterede opslag contra de mere private opslag.

Derfor kan du få stor succes på LinkedIn, hvis du deler reflektioner eller gode råd om dit arbejde.

Eksempelvis

  • blogindlæg. Her kan du enten skrive en LinkedIn-artikel, som forbliver i LI-regi eller et blogindlæg, der trækker trafikken til din egen hjemmeside. Hvad enten du deler dit eget eller andres blogindlæg, så husk at skrive en kort teaser. På den måde kan dit netværk se, hvorfor du deler blogindlægget, så de kan vurdere, om det vil være relevant for dem
  • opslag ala: Jeg har gjort den og den erfaring. Jeg tænker sådan og sådan om situationen. Hvad tænker I andre?
  • opslag ala: Mange af mine kunder/netværkskontakter/samarbejdspartnere oplever …, hvorefter du kommer med en kort forklaring eller et godt råd

 

Vis, at du er eksperten, og skil dig gerne ud fra mængden, eller sæt tingene lidt på spidsen, som jeg eksempelvis gjorde her:

Bemærk antallet for visninger.

I øvrigt nævnte mange netop den her opdatering, længe efter jeg havde skrevet den.

Fik også god respons på den her:

Den har kant og omtaler en situation, som mange af mine kontakter også kender.

Mange bruger også LinkedIn til jobsøgning. Derfor er mediet et godt sted for dig til at holde øje med, hvad der sker på markedet.

Sådan opretter du en professionel LinkedIn-profil

Sæt gerne nogle timer af til at lave din LinkedIn-profil, og juster den efterfølgende én gang om året. Så er du sikker på at sætte et opdateret og professionelt fingeraftryk, når du fremover kommunikerer på LinkedIn.

CV ´et er en af LinkedIns helt store styrker. Her kan du både skrive, hvilke virksomheder du har arbejdet for, hvilke resultater du skabte, og hvor du har uddannet og efteruddannet dig.

Dels giver dette et hurtigt overblik over dine kompetencer. Dels gør du det let for tidligere kontakter at genkende dig, hvis I ikke har haft kontakt længe, eller du har et forholdsvis almindeligt navn.

På LinkedIn-profilen kan du også skrive et kort referat om dine styrker og opsummere disse helt kort i din profiltitel. Profiltitlen er den allervigtigste del af profilen, for den fremgår, hver gang du ytrer dig på LinkedIn.

Hvis du arbejder med SEO, så brug din viden om gode søgeord, når du udfylder din titel. For præcist ligesom potentielle kunder kan søge efter dig på Google, kan de gøre det på LinkedIn.

Og så bruger du selvfølgelig både et professionelt profilbillede og ditto baggrundsbillede.

Sådan opbygger du dit LinkedIn-netværk

Når du har oprettet din LinkedIn-profil og er begyndt at interagere på LinkedIn, vil LinkedIn foreslå dig forskellige kontakter, der matcher din profil. Enten mennesker, du kender, eller mennesker med samme interesser og kontakter som dig selv.

Nogle fristes til at sende mange LinkedIn-invitationer, fordi det er nemt. Men du gør klogt i at gøre dig umage her, så du får et godt og brugbart netværk i stedet for bare et stort netværk.

Beslut dig for hvilke kriterier, du har for at connecte.

Når du sender en LinkedIn-invitation, så skriv en kort præsentation sammen med invitationen. Dels er det professionelt, og dels styrer du nu selv, hvilke ord der sættes på dig.

Du vil formentligt selv få flere LinkedIn-invitationer uden præsentationer. Dem kan du også sagtens besvare med en kort præsentation af dig selv. Så viser du, at du kender reglerne, og samtidig er det i din interesse, at alle har et tydeligt billede af, hvem du er, og hvad du er god til.

Du kan evt. vente med at acceptere en ny kontakt, til de har svaret på beskeden fra dig. Måske svarer de aldrig, og hvis de ikke er aktive, kan du jo spørge dig selv, om de er interessante for dig at have i dit netværk.

Mange undervurderer, hvor vigtigt det er at have et aktivt netværk på LinkedIn i stedet for et stort netværk. Men dine opslags rækkevidde påvirkes af, hvor aktive dine kontakter er: Når du laver et opslag, bliver det først set af en mindre del af dine forbindelser, og hvis de ikke reagerer, ser dit opslag uinteressant ud i følge LinkedIns algoritmer. Og derfor bliver det ikke vist for så mange.

En af forcerne på LinkedIn er, at du kan se, hvem i dit netværk, der kender de pinger du gerne vil i kontakt med. Derfor kan du let få dit netværk til at åbne de relevante døre for dig.

Du kan også se, hvem af dine konkurrenter og samarbejdspartnere, der kender hinanden. Derfor er LinkedIn guld, når du arbejder strategisk med dit professionelle netværk.

Social selling eller LinkedIn-annoncering?

Social selling er nøgleordet på LinkedIn. Med andre ord: At sælge uden at sælge.

Lige såvel som de private opdateringer er no go på LinkedIn er salg og omtale af egne produkter det også. LinkedIn er ikke et sted, hvor dine følgere har takket ja til din kommercielle markedsføring. Ikke i deres feed og slet ikke i deres LI-indbakker, selv om mange fejlagtigt tror det. Indbakkerne udløser ikke kun irritation, men du bryder også markedsføringsloven ved at markedsføre dig skriftligt overfor nogen, der ikke har takket ja til det.

Social selling er netop ikke at sælge. Men at dele viden, der tiltrækker de rette læsere, fordi du fremstår som ekspert på området.

Du kan både dele din viden, når du selv skriver et opslag, eller når du kommenterer på andres. Når andre liker eller kommenterer dit opslag, kan hele deres netværk se opslaget. Derfor kan du opnå en stor synlighed helt gratis alene ved at dele relevant og bemærkelsesværdigt indhold og være åben overfor en dialog.

Det er også muligt at styrke indholdet med LinkedIn-annoncering. Imidlertid er det mit indtryk, at annoncering på LinkedIn kun er en god forretning for de færreste, hvilket understøttes, hver gang jeg drøfter dette med LinkedIn-eksperter i mit netværk.  Men sælger du en ydelse, hvor en gennemsnitlig kunde er tilpas mange penge værd, er det en mulighed, du kan undersøge.

I betalingsafdelingen kan du også oprette et betalt abonnement, der giver dig forskellige fordele, som du ikke har med den gratis profil. Selv har jeg aldrig haft andre udgifter til LinkedIn end nogle få timers LinkedIn-rådgivning. Du kan også komme langt med et onlinekursus om Linkedin.

Blogbanner seo-tekster
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER

Jeg bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Læs mere her.

Cookie-indstillingerne på dette websted er angivet til "Tillad Cookies" for, at give dig den bedst gennemgang og oplevelse af siderne. Hvis du fortsætter med at bruge webstedet uden at ændre dine Cookie indstillinger eller du klikker på "Accepter" nedenfor så samtykke du til dette.

Luk