Udfordr dig selv i forhold til din markedsføring
Når jeg rådgiver mine kunder eller interviewer dem, før jeg begynder at skrive nogle af deres tekster, går en ting igen: Jeg udfordrer dem! Det gør jeg også, når potentielle kunder spørger om en pris på en mulig opgave, så vi kan definere opgaven rigtigt fra start og opnå de planlagte resultater.
I dette blogindlæg får du nu nogle af de spørgsmål, jeg ofte stiller. Så kan du udfordre dig selv.
I forhold til produktet:
- Hvem er målgruppen?
- Ved de, at de har brug for hjælp, eller skal de uddannes til at forstå det?
- Hvad er kundens konkrete udbytte?
- Hvad er den faktuelle ramme – evt. på et kursus eller et forløb? (Hvor mange timer m.m.?)
- Kan produktet stå alene, eller skal det kombineres med andre af dine eller andres ydelser?
- Hvad koster produktet?
I forhold til hjemmesiden:
- Skal du have en helt ny hjemmeside, eller vil du ændre i den, du allerede har?
- Har du brug for tekst, grafik eller nye tekniske forbedringer?
- Har du en skabelon for, hvordan din menustruktur skal se ud og hvilke undersider, der skal være hvor?
- Hvilke tilbud har du til de læsere, der ikke er klar til at ringe eller købe nu?
- Har du kundeudtalelser, vi kan bruge på hjemmesiden?
- Har du fået tilladelse til at bruge dine kunders logo på en pralevæg?
- Hvilke søgeord vil du bruge på hvilke salgssider eller blogindlæg?
- Ved du, hvor mange der søger på de specifikke ord på Google?
I forhold til nyhedsbrevet:
- Har du en liste over læsere, der har givet dig tilladelse til at sende nyhedsbreve til dem? (Ikke, hvor mange kontakter du har i dit arkiv, men hvor mange der har takket ja til dit nyhedsbrev. Og nej, du må ikke skrive til dem og spørge, om du må sende nyhedsbreve til dem. Heller ikke hvis du giver dem mulighed for at takke nej igen).
- Hvordan vil du tiltrække (flere) læsere til dit nyhedsbrev?
- Har du allerede relevant content, vi kan placere bag en ”sign-in-boks” for at få flere læsere, eller skal du/vi udvikle en freebie fra bunden?
- Har du andre ideer til at få flere læsere?
- Skal alle læsere have de samme nyhedsbreve, eller vil du selektere dine læsere?
- I så fald i hvilke grupperinger?
- Hvilke handlinger vil du skrive ind i de nyhedsbreve, hvor du ikke opfordrer læseren til at købe noget? (Skal de booke tid i din kalender, besvare et spørgeskema eller et enkelt spørgsmål, se en video, lytte til en lydfil, læse et blogindlæg på din eller en samarbejdspartners hjemmeside, deltage i en konkurrence eller andet?)
Og når du vil sælge:
- Hvilket konkret produkt vil du sælge?
- Hvilket kampagneinsitament vil du bruge (rabat, bonus eller andet)?
- Hvornår har din målgruppe mest brug for ydelsen eller flest penge til det, du sælger?
- Hvor længe vil du køre din kampagne?
Derfor anbefaler jeg rådgivning
Når jeg stiller de her spørgsmål – eller dem, der er relevante for kunden – forventer jeg ikke, at kunden kan svare på dem alle. Derfor er rådgivning en stor del af mit arbejde, så vi sammen kan lægge en plan. Nogle gange betyder det, at et projekt bliver skubbet, fordi kunden skal undersøge nogle detaljer internt eller træffe nogle vigtige beslutninger på baggrund af min rådgivning.
I forhold til SEO er spørgsmålet ofte, hvilke ydelser han gerne vil sælge mere af fremover, hvilket er vigtigt for, at jeg skriver SEO-tekster om netop de ydelser. Det her er en af flere grunde til, at jeg løser mine opgaver gennem klippekort. For her får både kunden og jeg fleksibiliteten til at lægge den nødvendige rådgivning ind, når behovet opstår.
Når jeg taler med potentielle kunder, stiller jeg mange af de samme spørgsmål, mens vi er ved at definere opgaven, så jeg kan give en pris. Og her mister jeg nogle gange opgaven på grund af mine spørgsmål.
Nogle kunder er utålmodige og vil bare i gang – og er lidt irriterede over min grundighed. Andre gange kan kunden godt høre, at han ikke er klar til at tage stilling til spørgsmålene – heller ikke, hvis jeg rådgiver ham.
Desværre tror jeg, at nogle kunder i stedet vælger en tekstforfatter, der ikke udfordrer dem, og som går i gang med opgaven – uden at stille spørgsmål. Når jeg siger ”desværre”, er det, fordi jeg ærgrer mig over kundernes mulige udbytte. Ikke fordi jeg mister dem, for jeg går efter de ambitiøse kunder, der vil udfordres for at få de allerbedste resultater.
Men jeg ærgrer mig, fordi jeg kan se, at dem, der ikke kan svare, ikke har gennemtænkt deres projekt grundigt nok.
Her er der en øget risiko for, at den tekstforfatter, der får opgaven, ender med at få en utilfreds kunde, fordi opgaven ikke er planlagt godt nok. Og hvis der skal justeres undervejs, kan det enten være, at budgettet skrider, eller at tekstforfatteren skal starte helt forfra.
Og de opgaver er jeg glad for ikke at få. Så jeg bliver ved med at udfordre.
Selv foretrækker jeg også leverandører og rådgivere, der virkelig udfordrer mig. Også når jeg slet ikke selv var klar over, at jeg havde brug for det.
Vil du gerne udfordres?
Eller har du et konkret spørgsmål, efter du har læst mine strategispørgsmål? Så husk, at jeg altid giver 15 minutters gratis rådgivning til læsere, jeg ikke har talt med før. Så ring endelig 27 12 11 14.
Men regn med at blive udfordret!