Find det rette medie
Lige så vigtigt, det er at finde den journalistisk gode historie, er det at finde det medie, der skal fortælle den. Og tit skal historien vinkles forskelligt, alt efter hvilket medie, du henvender dig til.
Medierne er meget bevidste om, hvem deres læsere er. Lokalmedier skriver kun om det, der sker i deres eget dækningsområde. Og selv om man har et rigtig spændende arrangement, der sker lige uden for området, så læserne sagtens kunne deltage, vil de færreste medier dække det. Medmindre du kan hive en lokal vinkel ind over. Og du kan have flere lokale vinkler, end du tror.
Her er et eksempel på, hvordan den samme historie kan vinkles til flere forskellige lokalmedier:
- Rødovrevirksomheden ”Byg i træ” oplever stor interesse for huse i træ.
- Sven Iversen, der bor i Greve, glæder sig, når han går tur i lokalområdet. For mange af de nye huse er bygget af hans eget firma ”Byg i træ”.
- Bysbarnet Sven Iversen, der boede hele sin barndom i Slagelse, oplever lige nu det helt store byggeeventyr. Siden han oprettede firmaet ”Byg i træ”, er det kun gået fremad.
På den måde bliver historien vinklet til tre forskellige lokalområder.
Det er som regel lettest at komme igennem til sit lokalmedie, fordi man her kun konkurrerer med gode historier fra et mindre geografisk område. Og der er ingen grund til at forklejne lokal omtale – især ikke, hvis mediet også ligger på nettet.
De fleste journalister læser mange andre medier end dem, de selv arbejder for, blandt andet for at se, om nogle af historierne også er relevante for deres medier.
For mange selvstændige, der arbejder lokalt, er omtale i de lokale medier direkte adgang til potentielle kunder. Janne Lorenzten fra Tophypnose, tredoblede derfor sin omsætning, efter hun var blevet omtalt i den lokale ugeavis. Og når hypnoterapeut Hannah van de Veer fik så mange henvendelser efter omtale i et klubblad, er det også fordi alle læserne af klubbladet boede forholdsvis kort fra hendes klinik.
Du får sjældent dit lokale dagblad til at skrive om en landsdækkende kampagne. Medmindre kampagnen kan få betydning for en eller flere borgere i dagbladets dækningsområde. For eksempel hvis du har en lokal kilde.
(Uddrag af bogen God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder)