Hvorfor gå i pressen?
De fleste selvstændige er meget interesserede i at fortælle deres historier i pressen. Det er der mange grunde til:
- Du sparer penge til annoncer. Sommeren 2011 kostede et opslag (to sider) i månedsmagasinet Psykologi 56.300 kroner eksklusiv moms og udgifter til at få sat annoncen op.
- Flere besøgende på hjemmesiden. Da jeg var i Søndag i Farver (landsdækkende radioprogram på Danmarks Radio) med God kommunikation i foreningen, havde jeg cirka 10 gange så mange besøgende på min hjemmeside som på en almindelige søndag. Mange af dem tilmeldte sig også nyhedsbrevet.
- Troværdighed. Hvad synes du selv er mest troværdigt: en annonce eller presseomtale?
- Du får ekspertstatus. Det er som regel ikke den nyeste praktikant, medierne henvender sig til.
- Du bliver en af dem, journalisterne eller redaktørerne henvender sig til næste gang, de skal bruge en ekspert på dit område.
- Nuværende kunder og dit netværk bliver mindet om, at du er der, og bliver bekræftet i, at du sikkert er et godt valg, siden journalisten har henvendt sig til dig.
- Potentielle kunder og samarbejdspartnere bliver også opmærksomme på dig.
- Hvis du på et tidspunkt kommer i pressen med en dårlig historie, kommer den ikke til at stå alene, hvis du også har sørget for at fortælle de gode historier.
Bøvlbefrierne, der består af Jannie Ilum Gade og Rasmus Degnbol, er blevet godt hjulpet på vej af pressen både i forhold til at blive set, men også i forhold til at få nye samarbejdspartnere. De holder onlinekurser for selvstændige over Facebook. Da firmaet var ganske nyt, indledte Jannie og Rasmus et samarbejde med AMU Nordjylland om at afprøve fjernundervisning for betonmagere. I den anledning inviterede de til pressemøde – som selvfølgelig skulle holdes over Facebook. Og samme dag blev de kontaktet af både Radioavisen, P4 og P1.
Til selve pressemødet deltog blandt andet vidensnetværket Viden Danmark, som Bøvlbefrierne nu har indledt et samarbejde med. Til Iværksætterfestivalen i Århus foråret 2011 sendte Bøvlbefrierne også live, hvilket blev omtalt i Århus Stiftstidende. Herefter indledte Bøvlbefrierne et samarbejde med Iværk&Vækst i Forum.
??
Hvilken historie vil du allerhelst i pressen med?
(Uddrag af bogen God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder)