Skriv igennem

Selve processen minder en del om at skrive teksten til din hjemmeside. Lav en oversigt over, hvilke kapitler du vil have i bogen, ligesom da du lavede menupunkter til hjemmesiden. Hvor jeg i kapitlet om hjemmesiden skrev, at du skulle skrive kort, har du her i princippet plads til alt det, du finder relevant. Dog skal du selvfølgelig stadig være påpasselig med kun at skrive det, der er relevant for læseren, så han ikke begynder at kede sig og lægger din bog væk igen.

Jeg har tidligere fortalt om nyhedstrekanten, der er meget anvendelig, når du skriver til andre typer medier. Når du skriver bøger, skal du selvfølgelig også være særlig omhyggelig med indledningen til din bog, så læseren bliver fanget og får lyst til at læse bogen færdig. Men du skal også være opmærksom på ikke at aflevere alt guldet fra starten. Der skal være guld hele vejen igennem bogen.

Jeg plejer at have et skema, hvor hvert kapitel har sin egen boks. Her skriver jeg, hvilke spørgsmål jeg vil besvare i hvert kapitel. Undervejs sletter jeg spørgsmålene i skemaet, efterhånden som jeg besvarer dem. Så kan jeg let se, hvad jeg mangler, og jeg kan se, at projektet skrider fremad. Når jeg er i gang med at skrive et kapitel, oplever jeg ofte, at nye spørgsmål kommer til, som jeg ikke umiddelbart kan svare på. Dem skriver jeg ned på arket, så jeg husker at få fulgt op på dem.
Tit sker det også, at jeg får en ide til det ene kapitel, mens jeg arbejder med det andet. Så noterer jeg det også bare på arket, så jeg kan vende tilbage til det senere.
På den måde kan jeg blive ved med at skrive, når det flyder for mig, og stoppe op og tjekke fakta senere. Jeg tror især, at denne metode kan være effektiv, hvis man ikke er så vant til at skrive.
Når jeg er ved at være færdig med bogen, er det rart at have alle hængepartierne samlet på ét ark, så jeg har overblikket her i stedet for at skulle ind i alle kapitler for at se, hvad jeg mangler.
Nogle gange finder jeg også svaret på mine spørgsmål undervejs, eller finder ud af, at spørgsmålet ikke er væsentligt alligevel.

Begynd med det nemme

Jeg plejer at tage et kapitel ad gangen og begynde med det, der falder mig nemmest. Og når jeg synes, jeg ikke kan komme længere med det, går jeg videre til et andet og vender tilbage til det første på et senere tidspunkt. Så kommer jeg tilbage med ny energi og friske øjne. Hvis jeg er i tvivl om, hvorvidt et afsnit skal med, eller om det skal ændres yderligere, markerer jeg det med rødt. Så er jeg særlig opmærksom på det undervejs.

Til sidst, når jeg har skrevet alle kapitlerne, begynder det store puslespil. Nu skal jeg tage stilling til alt det, jeg har noteret undervejs, at jeg skal løse på et tidspunkt. Det kan være, om et bestemt afsnit hører til i det ene eller det andet kapitel. Eller om noget overhovedet skal med.

Herefter er det en god ide at få andre til at læse hele bogen igennem og give dig feedback. Da jeg skrev min første bog, God kommunikation i foreningen, fik jeg dels udvalgte fra målgruppen til at læse bogen igennem og give mig feedback på, om de synes, de kunne bruge bogen, og på hvad de savnede. Jeg fik også nogle af mine gode konkolleger til at læse udvalgte kapitler igennem og give mig en mere faglig sparring, så jeg var sikker på, at det, jeg skrev, var helt korrekt.

(Uddrag af bogen God kommunikation for selvstændige – Vejen til flere kunder)

Hent hele e-bogen gratis her

 

Skriv dit søgeord og tryk ENTER