Lad os lige se på, hvad markedsføring er først. Så kommer jeg ind på prisen undervejs i teksten.

Markedsføring dækker bredere, end de fleste tænker over, for det er, helt overordnet, alle de signaler, du (og dine medarbejdere) sender, der giver kunder i forretningen.

Og du kan bruge en række forskellige metoder.

Du kan selvfølgelig vælge de traditionelle former for reklamer i medier som aviser, magasiner, radio eller tv. Eller du kan få trykt foldere, brochurer, lækre visitkort eller gavekort. I den sjove afdeling kan du også få lavet forskellige former for give aways som notesblokke med logo, kuglepennne, t-shirts eller krus.

Prisen for traditionel markedsføring er dog ofte argumentet for, at mange vælger denne markedsføring fra eller reducerer den til et minimum.

For dels er traditionel markedsføring dyr, og dels kan det være svært at guide en kunde direkte hen til kasseapparatet, efter han har hørt en radioannonce eller modtaget en kop.

Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre, men det kræver mere end nogle af de nyere markedsføringsformer, som jeg kommer ind på om lidt.

Du kan også supplere din trykte markedsføring med content marketing* i form af personaleblade, magasiner, blogs eller nyhedsbreve. Gør du det, kan du bedre påvirke den efterfølgende kunderejse. Især nyhedsbrevet er oplagt her, da det koster cirka det samme at sende et nyhedsbrev ud – uanset hvor mange læsere du skriver til.

Hvis din markedsføringsstrategi er at aktivere dine potentielle kunder gennem traditionel markedsføring, hvorefter mange fra den rette målgruppe tilmeldes dit nyhedsbrev, kan det måske godt svare sig at bruge mange penge på den indledende kontakt, som eksempelvis et radiospot. Det kommer jo helt an på, hvor meget du forventer at kunne sælge til læseren fra nyhedsbrevet efterfølgende. I nogle brancher kan det hurtigt blive til mange penge.

Hvad er onlinemarkedsføring, og hvad er prisen for onlinemarkedsføring?

Nerven i hele din markedsføring er din hjemmeside. For i de fleste brancher tjekker kunderne hjemmesiden, når de er stødt på virksomheden, enten offline eller online. Er det også tilfældet for dig, skal din vigtigste markedsføringsindsats være at sikre, at din hjemmeside er i top. For det er her, du enten mister interesserede kunder eller konverterer måske-kunderne til betalende kunder.

Og når du én gang har fået sat din hjemmeside professionelt op, er det meget billigere for dig at vedligeholde den end at blive ved med at genoptrykke dit trykte markedsføringsmateriale. Nu er din opgave at guide folk ind på din hjemmeside.

Du kan generere trafik til din hjemmeside på flere måder:

  • Markedsføring på de sociale medier**
  • Søgemaskinerne på nettet, hvor Google er den allerstørste trafikkilde i Danmark
  • Mund til mund markedsføring
  • E-mail markedsføring

 

Prisen for en professionel hjemmeside svinger enormt, alt efter hvad den skal kunne.

Du skal stille mange krav til en hjemmeside der skal fungere som en online sælger 24/7. Ellers kommer den ikke til at arbejde godt nok for dig. Og du skal se prisen for din hjemmeside i forhold til, hvad det ville koste dig at have en fysisk forretning og salgspersonale ansat – og selvfølgelig hvad du kan forvente at sælge gennem hjemmesiden. Jeg sælger jævnligt klippekort til 24.000 kroner ekskl. moms til helt nye kunder, der ringer, efter de har besøgt min hjemmeside, så jeg ved, at en god hjemmeside er en god investering.

Med online markedsføring kan du ramme dine kunder meget effektivt, fordi du kan overvåge løbende, hvad der sker, og målrette din annoncering præcist på facebook Instagram, LinkedIn eller Google.

For at opnå de gode resultater kræver det, at enten du eller din onlinemarketingskonsulent har den rette viden og erfaring til at gøre det rigtigt. Det er ikke lige til at indstille en annonce og justere den, og det kræver, at I løbende følger med i, hvordan annonceringsformen udvikler sig. Mulighederne for at lave onlinemarkedsføring på eksempelvis facebook, ændrer sig hele tiden.

Derfor er online annoncering de kloges paradis og de uoplystes mareridt, for du kan hurtigt komme til at bruge rigtig mange penge på dyre klik eller osere, der aldrig kommer til at købe noget.

Omvendt: Når du får det til at spille, er det rigtig godt for din forretning, og samtidig har du god mulighed for at lave differentieret markedsføring online, fordi du kan tracke præcist, hvad din mulige kunde gør, og hvad han klikker på.

Når du gør det godt online, kan du opleve, at andre får lyst til at dele dit indhold, så din markedsføring går viralt. Og udover at det altid er meget mere troværdigt, når andre deler dit indhold, betaler du jo ikke for det.

Derfor kan det måske godt svare sig for dig indledningsvist at bruge en del penge på en onlinekampagne, hvis du vurderer, at de rette influencers griber dit budskab og eksempelvis deler din nye e-bog eller lignende efter nogle dage. Du kan selvfølgelig også kontakte nogle af dem direkte.

Den rette målgruppe er mange penge værd

En faktor, mange overser i deres markedsføring, er overraskende nok, at den skal passe til målgruppen. Det virker så oplagt, at du måske undrer dig over, at jeg overhovedet skriver det. Men jeg oplever desværre, at mange stiller nogle ret detaljerede spørgsmål om deres markedsføring i diverse markedsføringsfora på nettet.

Spørgsmål om hvor hyppigt de skal sende deres nyhedsbreve ud, hvilket billede der er bedst, eller om det er en god ide at annoncere på sociale medier. Og endnu mere overraskende oplever jeg også tit, at andre markedsføringskonsulenter besvarer disse spørgsmål – uden at spørge ind til målgruppen. Derfor ved jeg, at det er vigtigt at nævne. Der er ofte meget stor forskel på, hvilken markedsføring der vil være mest effektiv, alt efter hvilken målgruppe du har. Og især om du laver b2b-markedsføring eller b2c.

Hvis du ikke har gjort dig grundige overvejelser om, hvilken målgruppe du gerne vil ramme, risikerer du, at en meget blandet gruppe mennesker reagerer på din markedsføring. Heraf vil mange formentligt ikke være potentielle kunder, og forkert markedsføring er den dyre markedsføring. Den helt rigtige kunde, du kan have et godt samarbejde med i mange år, kan du til gengæld sagtens bruge mange ressourcer på at få fat i.

Den gratis del af markedsføring

Hvis du vil købe færdige markedsføringsløsninger (annoncer, giveaways , færdige markedsføringskampagner eller know how), kan det hurtigt komme til at koste en del penge. Men markedsføring er langt fra kun det, der kommer fra markedsføringsafdelingen. Det er også, hvordan vi eller vores medarbejdere opfører os, og den del er jo gratis. Det handler eksempelvis om, hvordan vi

  • kører bil. Især hvis der er logo på bilen
  • besvarer vores telefon – og hvor tit vi tager den
  • hilser på andre

 

Mange overser signalværdien i at komme i god tid og være til stede i stedet for at tjekke telefonen – eksempelvis til netværksarrangementer – og at vende tilbage som aftalt. Og det er en kæmpe fejl, for hvad er resten af vores markedsføring værd, hvis vi ikke er kontaktbare?

Har du brug for hjælp til din markedsføring?

Markedsføring er meget mere end trykt materialeJa, så kan du vælge mellem en række forskellige faggrupper, som kan hjælpe dig med hver sit speciale, alt efter hvad du har brug for hjælp til. Eksempelvis en webdesigner, en fotograf eller en tekstforfatter som mig.

Har du spørgsmål til, hvilken løsning der vil være bedst i lige netop dit tilfælde, er du meget velkommen til at ringe 27 12 11 14 og få 15 minutters gratis markedsføringsrådgivning. Du kan også sende en mail.

*Hvad er content marketing?

Helt kort er content marketing at skrive indhold, der er så relevant for dine kommende kunder, at de bliver tiltrukket af dine tekster og selv får lyst til at læse mere. Netop fordi at flere og flere kunder er bevidste om, hvad de gerne vil købe, søger de på nettet, og finder – måske – netop dit content marketing. Du kan læse mere om content marketing her.

**Hvad er sociale medier?

Sociale medier er online medier, hvor læserne inviteres til at kommunikere med afsenderen af en tekst. Som eksempelvis Facebook, LinkedIn og X (det tidligere Twitter).

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER