Bloggen er dit eget medie | Publicer, når det passer dig

Bloggen er dit eget frie medieEr du nogle gange træt af, at medierne ikke vil bringe din historie? Måske efter du har brugt rigtig lang tid på at researche og skrive en pressemeddelelse?

Så er det godt, at du stadig kan nå at konvertere dit arbejde over i et blogindlæg.

Det at blogge giver dig en række fordele, du ikke får, hvis du gerne vil i de etablerede medier.

  • Du bestemmer emne, skrivestil, udgivelsestidpunkt, ja, ALT selv
  • Du er ikke afhængig af, om en journalist synes, du har en god historie
  • Du behøver ikke stå til standby for journalisterne, hvis de nu ringer tilbage
  • Du har hele ophavsretten (hvilket du ikke har til de artikler, journalisterne skriver om dig)

Nogle blogs har mange læsere

Indrømmet: Der er også en række fordele ved at komme i de etablerede medier, så som at de ofte har nogle markant højere læsertal end os bloggere. Men nogle blogindlæg når også meget høje læsertal.

Det kan skyldes, at bloggen

  • er meget specialiseret
  • handler om noget, der er relevant for mange. Eksempelvis dette blogindlæg af Lisbeth Scharling, der nu er læst af hele 19.000 læsere
  • er skrevet i et let sprog og er skrevet, så det er let at læse på en skærm
  • er på engelsk (modsiger lidt ovenstående, men gør den potentielle læsergruppe større). Min kontorfælle Alexander Kjerulf er et godt eksempel på dette. Han har skrevet flere blogindlæg om arbejdsglæde, der er læst af flere hundrede tusinde. Et af dem er sågar læst af over en million.

Og så hjælper det også, hvis du lader et billede følge bloggen.

Du kan sprede dit blogindlæg mange steder

Du kan

  • dele dit blogindlæg på de sociale medier.
    Når jeg tjekker min Google Analytics, kan jeg se, at forbløffende mange læsere kommer direkte ind til mine blodindlæg via såkaldte dybe links – blandt andet fra facebook.
    Hvis du deltager i debatter på de sociale medier, hvor et af dine tidligere blogindlæg passer ind, kan du også dele det her. På den måde har jeg delt blogindlægget Det er fedt at være gratis flere gange.
  • Linke det i dit nyhedsbrev.
    Det har flere fordele:

    • Det er lettere for dig at skrive nyhedsbrevet, fordi du har lavet en del af forarbejdet.
      Hvis du bruger et nyhedsbrevssystem som eksempelvis ubivox, kan du se, hvor mange der har klikket på linket til blogindlægget. På den måde finder du ud af, hvilke emner din målgruppe gerne vil læse mere om.
    • Du får flere besøgende fra nyhedsbrevet ind på hjemmesiden.

Herudover er internettet så snildt indrettet, at alt det, der en gang er lagt online er nærmest umuligt at slette igen. Derfor bliver dine blogindlæg ved at arbejde for dig, fordi nogle finder dem via søgemaskinerne.
Desuden er Google glad for blogindlæg, fordi de viser, at der er liv på din hjemmeside!

Skriv et svar

Din emailadresse vil ikke blive offentliggjort.

*

Skriv dit søgeord og tryk ENTER